درگیری شدید بین مردم و پناهجویان در آنکارا

سرویس ترکیه - در درگیری های بین مردم و پناهجویان سوری در آنکارا که از شب گذشته تا امروز ادامه داشت، یک جوان اهل ترکیه جان باخت.

به گزارش کردپرس، در درگیری بین مهاجران سوری و شهروندان ترکیه در منطقه آلتین داغ آنکارا یک نفر کشته و دست کم یک نفر مجروح شد.

بر اثر شدت گرفتن درگیری های لفظی در فضای مجازی بین ترک ها و مهاجران، این درگیری به فضای واقعی رسید.

ماجرا از این قرار بود که در طی روزهای اخیر مردم با راه انداختن هشتگ هایی خواهان اخراج پناهجویان سوری و افغانستانی از کشورشان شده بودند. دو هفته پیش یک پناهجوی غیر قانونی افغانستانی با حمله خیابانی به یک دختر 17 ساله در خیابان های قوجائلی باعث وارد شدن ضربه مغزی به این دختر شد. این دختر در حال حاضر زندگی نباتی دارد.

پس از این اتفاق به دلایل مشابه سه مورد درگیری دیگر بین مهاجران غیر قانونی افغانستانی و مردم رخ داد. سپس تانجو اوزکان شهردار بولو و عضو ارشد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که از این پس فاکتور آب مهاجران خارجی را ده برابر شهروندان ترکیه محاسبه خواهد کرد. این اقدام واکنش های بسیاری را بر انگیخت. یکی از این واکنش ها، مربوط به یک خبرنگار اهل افغانستان به نام سنت الله سعادت بود که به زبان ترکی به سخنان اوزکان پاسخ داد.

سعادت در این ویدئو با اشاره به شهردار بولو گفت: «این فرد بی شرف به ما عقب افتاده گفته است. عقب افتاده و بی فرهنگ خود شما هستید.» سعادت در ادامه اهانت های تندی نسبت به مردم ترکیه کرد که این باعث بنزین ریختن روی خشم عمومی مردم نسبت به همه خارجی ها شد.

جرقه بعدی زمانی شکل گرفت که در یک درگیری خیابانی در محله ای که میزبان تعداد زیادی پناهجوی سوری بود، پناهجویان سوری دو جوان اهل ترکیه را با چاقو مجروح کردند که یکی از این افراد جان باخت. پس از این مردم منطقه آلتین داغ با تظاهرات خیابانی خواستار خروج پناهجویان از شهر شدند. پلیس ترکیه محله مورد نظر را محاصره کرد و اجازه خروج خارجی ها را از خانه هایشان نداد تا جانشان در امان باشد.

همزمان شبکه های مجازی ترکیه پر شد از تصاویر و فیلم های درگیری های آلتین داغ و توفان توئیتری «ما در اینجا پناهجو نمی خواهیم» به راه افتاد.

صبح امروز گروهی متشکل از 100 نفر از اهالی منطقه با راه افتادن در خیابان های آلتین داغ آنکارا، شیشه های مغازه های متعلق به خارجی ها را شکستند و تابلوهای نوشته شده به زبان عربی را پایین کشیدند.

فرمانداری آنکارا با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که بر اثر درگیری های پیش آمده یکی از جوانان منطقه جان خود را از دست داده و دیگری در بیمارستان بستری است. فرمانداری همچنین از دستگیری فرد مهاجم خبر داد.

گفتنی است در روزهای اخیر با ورود سیل مهاجران غیر قانونی افغانستانی به ترکیه، درگیری بین مردم و حکومت به شدت بالا گرفته است و مردم خواهان خروج پناهجویان هستند. همچنین در خصوص پناهجویان افغانستانی، این که همه آنها را مردان جوان تشکیل می دهند و گفته می شود که برخی از آنها نیز مسلح هستند، مردم را به شدت نگران کرده است.

کد خبر 15097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha