توضیحات عبدالمهدی درباره توافق نفتی بغداد و اربیل و دلیل تعویق سفر به آمریکا

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نخست وزیر عراق ضمن آشکار ساختن دلیل تعویق سفر خود به آمریکا، خاطر نشان ساخت که با عدم پایبندی اقلیم کردستان به تعهد خود مبنی بر تحویل نفت به دولت مرکزی، معادل ارزش آن را از سهم اقلیم از بودجه فدرال قطع می کنند.

به گزارش کردپرس، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با سه شبکه تلویزیونی این کشور که شامگاه دوشنبه پخش شد، تاکید کرد که بر اساس قانون بودجه فدرال سال مالی 2019، دولت اقلیم کردستان باید روزانه 250 هزار بشکه نفت خام را تحویل شرکت دولتی بازریابی نفت عراق (سومو) دهد و در صورت خودداری از این کار نیز معادل درآمد حاصل از فروش آن، از سهم اقلیم از بودجه فدرال قطع می شود.

عبدالمهدی در این باره اظهار داشت: برای کردها نسبت به دیگران هیچ گونه تبعیضی قائل نیستم و نزد ما همه عراقی ها برابر هستند با این حال هر پرونده ای اهمیت خاص خود را دارد و باید بر همین اساس بدان اهتمام بورزیم و بپردازیم تا به جای تشدید مسائل مختلف، آنها را حل و فصل کنیم.

نخست وزیر عراق همچنین تصریح کرد: ما به قانون پایبند هستیم و بر اساس قانون بودجه فدرال نیز اقلیم کردستان باید روزانه 250 هزار بشکه نفت را تحویل دولت عراق دهد و در صورت عدم تحویل نیز، مبلغ آن از سهم اقلیم از بودجه کسر خواهد شد و این دقیقا همان کاری است که ما انجام می دهیم.

عبدالمهدی در این باره افزود: مسئله پرداخت حقوق از دولت قبلی به ما رسیده و این کار در چارچوب بودجه و به صورت قانونی انجام می شود که این مسئله ساکنان اقلیم کردستان را خوشحال می کند و مردمان یک کشور واحد را به کشور خود مرتبط می سازد.

نخست وزیر عراق در رابطه با دلیل تعویق سفر خود به آمریکا نیز تاکید کرد: وزارت امور خارجه آمریکا به طور رسمی به ما اطلاع داد که یک سفر به این کشور خواهیم داشت و ما نیز آماده این کار بودیم با این حال کسی که زمان انجام سفر را مشخص می کند همان فردی است که برنامه های رئیس جمهوری آمریکا را تنظیم می کند و وی نظر خود را در این باره اعلام نکرده بود.

عبدالمهدی در این باره افزود: به آنها گفتیم که اگر زمان سفر از تاریخ تعیین شده فراتر رود، نمی توانیم به آمریکا برویم چرا که ما نیز برنامه های خود را داریم؛ همین گونه هم شد و زمان سفر به تعویق افتاد.

نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر این که به دنبال این مسائل، طرف آمریکایی ابتدا ماه آگوست آینده و پس از آن نیز 31 ژوئیه جاری (9 مرداد) را به عنوان تاریخ دیدار وی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور تعیین کرده با این حال هر دو بار طرف عراقی اعلام کرده که نمی تواند این کار را انجام دهد، خاطر نشان ساخت: مسئله مهم این است که سفر به آمریکا موفقیت آمیز باشد.

عبدالمهدی در ادامه نیز ضمن هشدار نسبت به این که هدف قرار دادن منافع آمریکا در عراق به مثابه تعرض به کشورش می باشد، تاکید کرد که سفر سرزده ترامپ به عراق در اواخر سال گذشته میلادی و بازدید وی از پایگاه هوایی عین الاسد در استان مرزی الانبار در غرب این کشور برای دیدار با نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه نیز با موافقت بغداد انجام شده بود.

کد خبر 124448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha