شهروندان از خرید گوشت فاقد تائیدیه دامپزشکی در کردستان خودداری کنند

سرویس کردستن – مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت و تکثیر کنه ها و امکان افزایش شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، شهروندان از خرید گوشت فاقد تائیدیه دامپزشکی در کردستان خودداری کنند.

به گزارش کُرد پرس، مجتبی ورمقانی اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ای است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود و لازم است دامداران، کارگران دامداری ها، ذبح کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه ها و تمام افراد مرتبط با دام، بیشتر از دیگر افراد، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: دامداران از انتقال، خرید و فروش دام های مشکوک و غیر بومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه های دامپزشکی سطح استان موجود است دام ها و جایگاه های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جدا سازی و له کردن کنه های موجود بر روی دام ها بپرهیزند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: شهروندان نیز از خرید گوشت های بدون برچسب و مهر دامپزشکی و حاصل از کشتار غیر مجاز دام خودداری کرده و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی حداقل 24 ساعت گوشت را در دمای یخچال (0 تا 4 درجه سانتی گراد) نگهداری کنند.

ورمقانی یادآور شد: همچنین مردم آلایش خوراکی دام شامل دل، جگر و قلوه به صورت بسته بندی کد دار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید و انقضاء و مهر دامپزشکی است را خریداری کرده و از خرید آن به صورت فله ای و حاصل از کشتار غیر مجاز دام جداً خودداری کرده چرا که این آلایش در انتقال بیماری به انسان حساسیت بالاتری دارند.

وی بیان کرد: رعایت بهداشت فردی و توصیه های بهداشتی و استفاده از دستکش در هنگام خرد کردن گوشت و آلایش دامی به صورت جدی تاکید می شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: دام آلوده به بیماری، مخزن و ناقل این بیماری است در حالی که ظاهر دام کاملاً طبیعی است و دام بیمار به غیر از تب خفیف، علائم کلینیکی خاصی ندارد و در صورت ابتلای انسانی، اگر اقدامات درمانی انجام نگیرد می تواند جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید قرار دهد.

ورمقانی اظهار کرد: از شهروندان درخواست می شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی و کشتار دام در خارج از کشتارگاه، مراتب را به سامانه پیغام گیر شبانه روزی 1512 اداره کل دامپزشکی کردستان اطلاع و یا با شماره همراه 09183792350 تماس گیرند.

کد خبر 10659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha