لکنت زبان فرهنگ و هنر در قروه/رنجی از نبود مسئولان هنردوست

سرویس کردستان- اکران مستند «برفآب» فرصتی بود تا بار دیگر ضعف های مرتبط به حوزه فرهنگ و هنر در قروه عیان و مشهود شود به طوری که صدای عوامل ساخت فیلم را هم در آورد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، چندین سال است که هنرمندان قروه ای از خواب غفلت متولیان فرهنگ و هنر در شهرستان قروه انتقاد می کنند. موضوعی که خبرنگار کردپرس هم بارها درباره این ضعف مدیریتی گزارشات مختلفی را نوشته اما نه تنها توجهی نشده بلکه در برابر انتقادات جبهه گیری هم شده است.

این انتقادات از یک طرف به بازی سیاسی فرمانداران گذشته باز می گردد که در انتخاب رئیس ارشاد شهرستان دقت لازم را نکرده و فقط نگاه جناحی داشته اند و از طرف دیگر به بی توجهی رؤسای انتخابی مرتبط می شود که تلاش کافی برای تقویت جایگاه فرهنگ و هنر قروه نداشته اند، به خصوص رئیس بازنشسته ای که تقریباً مشکلات فرهنگ و هنر شهرستان را نه تنها مدیریت نکرد بلکه چند برابر هم شد.

همه این مشکلات تا اواخر سال گذشته که رئیس ارشاد قروه بازنشسته شد ادامه داشت و انتظار می رفت این بار دقت لازم برای انتخاب یک مدیر کارآمد صورت گیرد اما همچنان این ارگان از نبود یک مسئول کارآمد و فرهنگی رنج می برد.

نبود سالن آمفی تئاتر مناسب، نبود سینما، در حاشیه بودن خود اداره ارشاد، نداشتن یک مسئول دلسوز و اهل فرهنگ و هنر و... همه و همه دست در دست هم گذاشته اند تا حوزه فرهنگ و هنر شهرستان روز به روز به سمت نابودی برود به طوری که علاوه بر اعتراض هنرمندان و شهروندان قروه ای، صدای اعتراض امام جمعه شهرستان قروه را هم درآورده و معتقد است که حوزه فرهنگ و هنر در قروه در خواب خرگوشی به سر می برد.

یک اکران و ضعف در امکانات زیرساختی...

نبود یک سالن مناسب با امکانات سمعی و بصری لازم یکی از کمبودهای شهرستان قروه برای اجرای برنامه های مختلف همانند اکران فیلم ها یا برگزاری همایش هاست. نمونه بارز این مشکل در زمان اکران فیلم مستند «برفآب» به خوبی مشهود بود به طوری که «احمد آزاد» کارگردان مستند از نحوه اکران ابراز نارضایتی کرد و این بی تفاوتی مسئولان نسبت به مسایل فرهنگی را غیرقابل قبول دانست.

مستند «برفآب» که در حوزه گردشگری و شناساندن شهرستان قروه به سراسر ایران بود در سالن آمفی تئاتر تبلیغات اسلامی قروه در حالی اکران شد که امکانات سمعی و بصری نامناسب این سالن پخش فیلم را با مشکل مواجه کرد. در واقع اکران فیلم و اجرای برنامه های تصویری باید در سالن سینما و یا سالن های همایش با زیرساخت های مناسب صورت گیرد نه اینکه در آمفی تئاترهای ادارات با سیستم های ضعیف.

شهری بدون سینما و پلاتو... بدون مسئولان هنردوست...

می گویند یکی از پایه های فرهنگ وجود سالن سینما و پلاتو در هر شهری است. حال در این شهر 95 هزار نفری که نه سینما دارد و نه پلاتوی مناسب چگونه می توان به قروه عنوان شهر فرهنگ و هنر را داد؟!

هنوز بعد از سال ها کسی حاضر به پاسخ گویی در برابر تخریب سینمای قدیمی قروه (سینما فجر) نشد و هنوز هم کسی حاضر نیست علت تعطیلی سینما فردوسی که البته غیراصولی و نادرست راه اندازی شد را بگوید!

جدای از این فعال ترین هنرمندان استان را می توان در شهرستان قروه به ویژه در عرصه تئاتر دید اما هنوز خانه به دوشی اهالی تئاتر قروه تمامی ندارد و کسی هم همچنان نمی خواهد بگوید که چرا پلاتوی قدیمی قروه در (چهارراه مدرس) را از هنرمندان گرفتند و یا علیرغم تلاش های فراوان و تأمین اعتبار برای ساخت پلاتو از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان شهرداری و شورای شهر قروه نمی خواهند یک پروژه فرهنگی از خود به جای بگذارند و هر بار با آوردن بهانه های واهی نقشه راه تئاتر قروه را خط خطی می کنند!

باید گفت حتی اگر پایه های فرهنگ و هنر یعنی سینما و پلاتو هم باشد تا زمانی که مسئولان فرهنگ پذیر و هنردوست در رأس کار نباشند این پایه های درست و اصولی شکل نخواهند گرفت. حال با این حساب وقتی شهری نه پایه های فرهنگی دارد و نه مسئولان فرهنگ پذیر و هنردوست... آیا می توان انتظار بهبود اوضاع فرهنگی شهرستان را داشت؟!

مسئول هنردوست نیاز شهرستان...

در حال حاضر اداره فرهنگ و ارشاد قروه نه سرپرست دارد و نه رئیس... بعد از بازنشسته شدن رئیس قبلی که بیشترین ضربه ها را به فرهنگ و هنر شهرستان وارد کرد، هنوز فردی برای این نهاد فرهنگی انتخاب نشده و انتظار می رود حداقل برای یک بار هم که شده مسئولان مرتبط مدیری را برگزینند که هم فرهنگ پذیر باشد و هم هنردوست... باید دانست مردم بیشتر از این نمی توانند لکنت زبان در حوزه فرهنگ و هنر شهرستان را تحمل کنند و اگر مسئول کارآمدی انتخاب نشود چه بسا این شهر در قهقرای آسیب های اجتماعی فرو می رود به طوری که دیگر رهایی از ان امکان پذیر نخواهد بود./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 10648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha