اهمال سازمان ملل و اتحادیه اروپا در مبارزه با فساد در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- نشریه یوروپین ویوز اقدامات سازمان ملل و اتحادیه اروپا در مبارزه با فساد در عراق و اقلیم کردستان را ناکافی دانست و بر لزوم تشدید اقدامات این دو نهاد بین المللی در مبارزه با فساد اقتصادی در عراق و اقلیم کردستان تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، نشریه یوروپین ویوز در گزارشی دولت مرکزی عراق و دولت منطقه ای اقلیم کردستان را از جمله نهادهایی در جهان دانست که بیشترین فساد اقتصادی در آنها صورت می گیرد. این نشریه درباره درستی گزارش خود به آخرین گزارشهای نهاد بین المللی شفافیت اشاره کرده که عراق را از جمله کشورهایی دانسته که کمترین شفافیت در مورد درآمد و هزینه در آن صورت می گیرد.

این نشریه همچنین به گزارش برهم صالح، رییس جمهور عراق درباره سرقت 150 میلیارد دلاری از درآمدهای عمومی عراق از زمان سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003 و درخواست او برای ایجاد ائتلاف مبارزه با فساد اشاره کرده است. سازمان ملل و اتحادیه اروپا با اختصاص 15 میلیون یورو برای ایجاد شفافیت مالی در بخش عمومی در عراق از این خواسته استقبال کرده است.

با این حال، نشریه یوروپین ویوز میزان فساد اقتصادی در دولت های اقلیم کردستان و بغداد را بسیار گسترده تر از آن چیزی دانسته که بتوان با این اقدام سازمان ملل و اتحادیه اروپا با آن مبارزه کرد.

این نشریه در بیان میزان فساد در عراق و اقلیم کردستان نوشت: فساد گسترده در عراق از ایجاد یک دولت مقتدر و کارآمد در این کشور ظرف 20 سال گذشته جلوگیری کرده است. در اشاره به میزان فساد اقتصادی در اقلیم کردستان نیز کافی است به گزارش شرکت دیلویت اشاره شود که تاکید کرده است در نیمه اول سال 2020، تنها 29 درصد درآمدهای نفت برای هزینه در بخش عمومی در اقلیم کردستان بازگردانده شده است.

این نشریه اروپایی نخبگان حاکم در اقلیم کردستان عراق را بخشی از شبکه فساد اقتصادی دانسته است که برای سرکوب عاملان افشای فساد خبرنگاران و فعالان مدنی را به انواع تهمت ها متهم و آنها را روانه زندان می کند. بر اساس این گزارش میزان نفوذ نخبگان سیاسی حاکم در اقلیم کردستان به اندازه ای است که سازمان های حکمیت بین المللی نتوانسته اند دعاوی برخی شرکتهای بین المللی را که سهام آنها توسط برخی نخبگان کرد غصب شده، به نتیجه برسانند. این نشریه به ماجرای غصب سهام یک شرکت ارتباطی فرانسوی به نام اورنج اشاره کرده است که توسط یکی از سرمایه داران کرد حاکم در اقلیم کردستان که یک فرمانده نظامی نیز هست، دخل و تصرف شده و شکایات این شرکت بی نتیجه مانده است.

یوروپین ویوز این اقدام اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای مبارزه با فساد اقتصادی در عراق و اقلیم کردستان را قدمی بسیار کوچک برای مبارزه با پدیده ای بسیار بزرگ توصیف کرده و خواستار اقدامات گسترده تر این دو نها د بین المللی برای مقابله با فساد در عراق و اقلیم کردستان شده است.

کد خبر 10662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha