عضو ائتلاف عراقیون: ترکیه از آب به عنوان اهرم فشاری علیه عراق استفاده می کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک ائتلاف عراقیون در مجلس عراق دلیل کاهش سطح آب رودخانه های دجله و فرات را سیاست ترکیه برای بهره برداری از پرونده آب به عنوان اهرم فشاری علیه عراق در راستای دستیابی به برخی منافع و دستاوردها اعلام کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از بغداد الیوم، علی البدیری، در این باره گفت: ترکیه از مدتی پیش، آب گیری سد الیسو را آغاز کرده است که این امر، موجب کاهش سهم آب عراق شده است.

البدیری افزود: ترکیه تلاش می کند از آب به عنوان اهرم فشاری برای فشار آوردن بر عراق و دستیابی به برخی دستاوردها از طریق کنترل بخش هایی از خاک کشور و انجام عملیات نظامی بدون اطلاع دولت بغداد و به بهانه مبارزه با پ.ک.ک استفاده کند.

این عضو کمیسیون آب و کشاورزی در مجلس عراق درباره وقوع فاجعه و کمبود آب آشامیدنی در استان های جنوبی عراق به ویژه استان بصره با خطر افزایش احتمال قطع آب مواجه هستند.

علی البدیری تأکید کرد: دولت و مجلس عراق هیچ گونه تصمیم جدی برای حل بحران آب ندارند و اولویت اول دولت، نفت است و به آب به عنوان یک موضوع ثانویه می نگرد نه یک مسأله اصلی.

یادآور می شود عون ذیاب سخنگوی وزارت آب عراق اعلام کرد این وزارتخانه مذاکرات جدی با ترکیه برای تضمین اجرای توافقننامه های مرتبط با تأمین نیازهای عراق از سهم آب دریافتی انجام می دهد. مذاکرات مشابهی نیز با سوریه در جریان است.

کد خبر 9490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha