غار کرفتو و تپه باستانی زیویه دو ظرفیت مغفول در حوزه گردشگری کردستان هستند

سرویس کردستان - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با بیان اینکه غار کرفتو و تپه باستانی زیویه دو ظرفیت مغفول در حوزه گردشگری کردستان هستند, گفت: ساماندهی راه دسترسی به غار کرفتو و تپه باستانی زیویه یکی از مهمترین مشکلات این دو اثر تاریخی است.

به گزارش کرد پرس, یعقوب گویلیان در جریان بازدید از غار کرفتو و تپه باستانی زیویه با بیان اینکه اجرای طرح حفاظت از تپه باستانی زیویه در برابر نزورات جوی بسیار مهم است و اظهار کرد: احیای قلعه باستانی زیویه می تواند زمینه معرفی هر چه بهتر و بیشتر این اثر را فراهم سازد و این اداره کل تمام تلاش را خود را برای این امر به کار خواهد بست.

وی پاکسازی غار کرفتو را اقدامی مناسب توسط مدیر پایگاه کرفتو و زیویه عنوان کرد و افزود: مرمت و استحکام بخشی پله های منتهی به غار کرفتو را در دستور کار قرار خواهیم داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اتصال غار کرفتو و تپه باستانی زیویه را به تخت سلیمان در راستای حضور گردشگران بیشتر در استان مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی، رستوران های سنتی، کمپ و سایر امکانات رفاهی توسط بخش خصوصی در روستاهای اطراف تپه باستانی زیویه و غار کرفتو را حمایت خواهیم کرد.

گویلیان حمایت فرمانداران شهرستان های دیواندره و سقز از احیاء و بازسای این آثار را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: موضوع اختصاص اعتبار توسط فرمانداران شهرستان های دیواندره و سقز را برای مرمت و احیاء غار کرفتو و تپه باستانی زیویه با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

مدیر پایگاه ملی زیویه و کرفتو نیز در جریان این بازدید با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این دو اثر تاریخی, بیان کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا روند حضور و بازدید گردشگران از این آثار روبه رشد بود اما متاسفانه پس از شیوع این ویروس مهلک با کاهش شدید بازدید کننده مواجه هستیم.

صابر وفایی توسعه زیرساخت ها و اماکن رفاهی را در جوار تپه باستانی زیویه و کرفتو طوری که به این دو اثر صدمه ای وارد نکند مهم ارزیابی کرد و گفت: در چند سال گذشته با جدیت کامل پیگیر اجرای طرح حفاظتی از تپه باستانی زیویه بودیم که متاسفانه تاکنون گشایشی حاصل نشده است.

وی نور پردازی و سنگ فرش را از جمله اقدامات انجام شده در غار کرفتو عنوان کرد و اظهار کرد: این اماکن تاریخی همچون سایر موزه های استان از تمامی دستورالعمل ها و مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا پیروی کرده است.

کد خبر 9319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha