تأکید وزیر دفاع ترکیه بر احترام به حاکمیت عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان – تنها چند روز پس از پیشروی ارتش ترکیه در اقلیم کردستان، وزیر دفاع این کشور بر احترام آنکارا به حاکمیت و وحدت ارضی عراق تأکید کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد خلوصی آکار وزیر دفاع این کشور در تماس تلفنی با جمعه عناد همتای عراقی اش درباره مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه ای مرتبط با دفاع و امنیت گفتگو و تبادل نظر کرد.

آکار در این دیدار گفت: به وحدت ارضی، مرزها و حاکمیت کشورهای همسایه از جمله عراق احترام می گذاریم و هیچ احدی نباید در این زمینه تردیدی داشته باشد.

وزیر دفاع ترکیه همچنین گفت: عملیات نظامی ترکیه در اقلیم کردستان، "علیه تروریسم و تروریست ها" انجام می گیرد و "هدف آنکارا ریشه کنی تروریست هایی است که در شمال عراق مستقر شده اند و 40 هزار نفر را به قتل رسانده و مرتکب جنایت علیه بشریت شده اند".

یادآور می شود ترکیه، در 23 ماه آوریل گذشته عملیات "چنگال برق" و "چنگال صاعقه" را به صورت همزمان علیه نیروهای پ.ک.ک در دو منطقه متینا و افشین باسین اقلیم کردستان آغاز کرده اند.

وزارت امور خارجه عراق، کاردار سفارت ترکیه در بغداد را در اعتراض به سفر "بدون هماهنگی" وزیر دفاع ترکیه به شمال عراق و دیدار از نیروهای کشور متبوعش در آن منطقه احضار و حضور ترکیه در شمال عراق را "غیر قانونی" اعلام کرد.

یادآور می شود نیروهای ارتش ترکیه در سالهای گذشته عملیات گسترده ای را در عراق و سوریه علیه گروههای مسلح کُرد این کشور که آنها را "تروریست" می نامند انجام داده است. آنکارا مدعی است که این عملیات، در پاسخ به حملات نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) یا نقشه عملیات علیه این کشور است که ارتش ترکیه از سه دهه پیش تاکنون در داخل و خارج از ترکیه با این حزب مبارزه می کند.

کد خبر 9299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha