دانشگاه جامع علمی- کاربردی توان آموزش دانشجویان مهارتی برای اساس تکلیف برنامه ششم را دارد/ توجه به آموزش های مهارتی باید افزایش یابد

سرویس کردستان- ساختمان جدید دانشگاه علمی- کاربردی کردستان با حضور نماینده ولی فقیه در استان، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و جمعی دیگر از مسئولان دولتی افتتاح شد و در این مراسم بر ضرورت توجه به مهارت آموزی تاکید شد.

به گزارش کرد پرس، آیت الله حسینی شاهرودی در این مراسم با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز به مهارت آموزی در کشور به شدت احساس می شود، گفت: دانشگاه علمی- کاربردی باید به این مسئله به صورت جدی توجه کند و از گرفتار شدن در روزمرگی های آموزشی سایر دانشگاه ها پرهیز کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برهه هایی شاهد بودیم که مدرک گرایی و دریافت مدرک برای ارتقای پست سازمانی دامن گیر این دانشگاه هم شد، گفت: توصیه من این است که این دانشگاه از این عارضه فاصله بگیرد و مهارت آموزی و تربیت دانشجویانی با مهارت که بتوانند وارد عرصه کار آفرینی شوند را در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه انسان هرچه بیشتر در علم پیشرفت کند باز هم حد پایانی برای آن وجود ندارد، افزود: سه چیز در قرآن ذکر شده است که حد پایانی ندارد که آن تقوا، قدرتمند شدن و علم و آگاهی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربری هم در این مراسم با بیان اینکه بر اساس تکلیف برنامه ششم باید حداقل 30 درصد دانشجویان کشور یعنی حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر از آنان دانشجویان مهارتی باشند، گفت: متاسفانه این آمار در حال حاضر کم تر از 15 درصد است.

محمدحسین امید افزود: دانشگاه علمی، کاربردی با وجود اینکه بر اساس مصوبه دولت بیش از نیمی از مراکز خود را تعطیل کرده و اکنون از حدود هزار و 100 مرکز دارای 550 مرکز فعال است اما این ظرفیت دارد که این میزان دانشجوی مهارتی را جذب و آموزش دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در نظام ارزش گذاری کشور از گذشته تاکنون گرایش به مدرک گرایی تقویت شده است ، تاکید کرد: ظرفیت های اجرایی کشور در بخش خصوصی و دولتی از طریق کسانی که برای این ظرفیت ها توانمند هستند، پر نمی شود در همین راستا کار جدیدی در کشور با عنوان استقرار نظام صلاحیت حرفه ای شروع شده و بر اساس این نظام افراد براساس آدم های خاص برای کارهای خاص تعیین می شوند و افراد براساس مدارکی که می گیرند در موقعیت ها قرار خواهند گرفت.

امید اضافه کرد: اگر این نظام استقرار پیدا کند کسی که مهارت دارد ارج و قرب داشته و بیشتر متقاضی خواهد داشت لذا مردم به جای مدرک گرایی به مهارت آموزی گرایش پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی کشور بیکاری است، گفت: تنها راه برون رفت از این مشکل، مهارت آموزی و گرایش دانشجویان به رشته های مهارتی است و دانشگاه علمی کاربردی محل مناسبی برای تحصیل در این رشته ها است.

رئیس مرکز علمی کاربردی کردستان نیز در این آیین گفت: ساختمان جدید دانشگاه در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع احداث شده و می تواند نیازهای واحد استانی را تا چند سال آینده تامین کند.

تیمور جوادی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی رسالت تربیت و پرورش نیروهای ماهر مورد نیاز دستگاه های اجرایی و در مجموع صنایع کشور را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع استان این پتانسیل را دارد که در جهت شناسایی نقاط قوت استان رشته های خاص و پودمان هایی را تعریف کند، اظهار داشت: اگر دستگاه های اجرایی نیاز خاص در هر زمینه احساس کنند این پتانسیل در دانشگاه جامع وجود دارد که در رفع نیازهای آموزشی به آنها خدمات رسانی کند.

کد خبر 85432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha