سیب صادراتی آذربایجان غربی میوه شب عید کشور می شود/ آمار سردخانه ها دقیق نیست!

سرویس آذربایجان غربی- امسال از سطح باغات آذربایجان غربی یک میلیون تن سیب برداشت و نیمی از تولیدات راهی سردخانه های استان شدند تا با وجود موانع فراوان راهی برای صادرات بیابند، اما در روزهای پایانی سال هنوز هم ۱۰۰ هزار تن سیب در انبارهای استان باقی مانده و در کنار انتقاد معاون استاندار از نبودن آمار دقیق از میزان سیب باقیمانده، راهکار مسئولان، تامین سیب عید کشور از محصولات تلمبار شده صادراتی است.

به گزارش کردپرس، بنا بر اعلام جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی؛ در حال حاضر ۱۰۰ هزار تن سیب در انبارهای استان وجود دارد و مهلت صادرات هم با توجه به فساد پذیری محصول به روزهای پایانی رسیده و اکنون راهکار مسئولان فروش داخلی برای تخلیه انبارهاست.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی تامین سیب تهران و سایر استان‌های کشور را راهکاری برای فروش سیب‌های انبار شده در استان می داند و می گوید: با رایزنی‌های انجام شده، قرار است سیب نوروزی کشور توسط این استان تامین شود.

خسرو شهبازی اضافه می کند: در حال حاضر 100 هزار تن سیب در انبارها باقی مانده که با برنامه‌ریزی در راستای صادرات و نیز فروش داخلی این محصول در صدد حل مشکل هستیم.

او از ادامه صادرات در ایام پایانی سال و همچنین خروج سیب برای فروش داخلی خبر می دهد.

در همین خصوص جواد کرمی، معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با انتقاد از نبودن آمار دقیق از میزان سیب باقیمانده در سردخانه های منطقه می گوید: برنامه ریزی برای بازار سیب درختی و صادرات آن باید بر اساس اطلاعات موجود و ثبت شده در سامانه جامع انبارها انجام شود.

از سویی دیگر مسئول انجمن صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی معتقد است؛ انجمن ها علاوه بر اینکه همکاری های لازم را با انجمن صنفی استان به عمل نمی‌آورند، آمارهای خود را نیز همیشه کمتر اعلام می‌کنند تا از این طریق مالیات کمتری پرداخت کنند.

به گزارش کردپرس، امسال از سطح باغات سیب استان آذربایجان غربی یک میلیون و ۱۰۰هزار تن سیب برداشت شد و تا پایان آذر ماه حدود ۶۰۰هزار تن سیب استان به صنایع تبدیلی، به صورت تازه خوری و یا از طریق خروج از سردخانه ها به بازار های داخلی و خارجی عرضه شده و حدود ۵۰۰هزار تن سیب هم روانه سردخانه های استان شدند.

طبق روال سال های گذشته، امسال هم قطار صادرات سیب در استان با صدها مانع تکراری روبه رو است، موانعی که هر ساله مدیران جدید به تبعیت از اسلافشان آن موانع را دلیلی بر کارنامه ناموفق خود قلمداد می کند و خبری از مدیریت نیست.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

سیبِ حسرت!

تلمبار دوباره سیب ها در سردخانه/ استاندار تازه به دنبال برنامه ریزی صادرات!

فرافکنی برای شانه خالی کردن از وعده صادرات سیب!

کد خبر 43890

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha