دلایل احتمالی سفر مقام ارشد نظامی آمریکا به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- منابع مختلف، دلایل احتمالی سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را افزایش پرواز هواپیماهای روسی در نزدیکی پایگاه های آمریکا در این منطقه، حملات متعدد راکتی و پهپادی به این مناطق و نیز تلاش های داخلی در آمریکا برای خروج سربازان این کشور عنوان کرده اند.

به گزارش کردپرس، ژنرال مارک مایلی، رئیس مشترک ستاد ارتش آمریکا دو روز پیش در سفری سرزده وارد یکی از پایگاههای کشورش در منطقه شمال شرق سوریه شد. این منطقه تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها و اداره خودگردان کرد سوریه است.

درباره دلایل این سفر گفته شده که این مقام ارشد آمریکایی به دنبال ارزیابی وضعیت ائتلاف مبارزه با داعش بوده است. بر اساس گزارش رویترز و خبرگزاری فرانسه، ژنرال مایلی به خبرنگاران همراه خود گفته است که حضور سربازان آمریکا در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، با وجود زخمی شدن تعدادی از نیروهای این کشور در جریان عملیات اخیر علیه داعش ارزش ریسک کردن دارد.

با این که حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه طرفدارانی در داخل این کشور دارد اما تلاش هایی نیز برای بازگردادن 900 سرباز باقی مانده صورت گرفته است. بر اساس گزارش نشریه آمریکایی المانیتور، دو سال پیش تلاشی در کنگره آمریکا برای خروج سربازان از سوریه آغاز شد که طرفدارانی از نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات پیدا کرد.

جرد زوبا، خبرنگار حوزه پنتاگون نیز، به نقل از منابعی، درباره دلیل احتمالی سفر این مقام ارشد نظامی آمریکا به منطقه تحت کنترل سوریه گفته است در یک سال اخیر برخی خلبانان روسی با پرواز در نزدیکی پایگاه های آمریکا در شمال شرق سوریه، برای نیروای آمریکایی مزاحمت زیادی ایجاد کرده اند. ژنرال مایلی ممکن است برای روحیه دادن به سربازان به آنجا سفر کرده باشد.

قابل ذکر است مت گاتز، نماینده جمهوریخواه کنگره نیز هفته گذشته لایحه ای را مطرح کرد که هدف آن مجبور کردن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به بازگردادن سربازان از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه است. او یکی از دلایل مطرح کردن این لایحه را خطرات بوجود آمده برای سربازان آمریکایی در جریان ماموریت مبارزه با داعش و یا حملات راکتی و پهپادی سال های اخیر به پایگاه های آمریکایی در سوریه عنوان کرده بود. با این حال، مارک مایلی در سفر اخیر خود به سوریه گفت که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه ارزش این ریسکها را دارد زیرا هدف تامین امنیت آمریکا و متحدان این کشور است.

از سوی دیگر ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا، شاخه شام، همزمان با سفر این مقام ارشد آمریکایی به سوریه بیانیه هایی در تمجید از همپیمانی میان نیروهای کرد سوریه و نیروهایی آمریکایی منتشر کرد که در آن عملکرد نیروهای کرد در مبارزه با داعش مورد تمجید قرار گرفته است.

ائتلاف در بیانیه تازه خود از آغاز آموزش جمع دیگری از کردهای سوریه در پایگاههای آمریکا در سوریه خبر داد که هدف از آن تربیت نیروهای زبده امنیت داخلی یا پلیس در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه است.

مقام های دیگری از وزارت دفاع آمریکا مانند دانا استرول، در دو هفته گذشته بر ادامه حمایت مالی و نظامی از نیروهای کرد سوریه و عمل به تعهدات آمریکا در این زمینه تاکید کرده اند. با این حال، مقام های ارشد کرد سوریه در مصاحبه های اخیر خود حمایت آمریکا را ناکافی می دانند زیرا باور دارند حملات پهپادی ترکیه علیه کادرهای ارشد کرد، به دلیل چشم پوشی و اهمال آمریکا افزایش چشم گیری داشته است.

برآیند گزارشها و تحلیلها درباره سفر ژنرال مایلی به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه این است که آمریکا با فشار داخلی برای خروج 900 سرباز این کشور از سوریه روبروست و از طرفی دیگر، مزاحمت برای نیروهای آمریکایی؛ چه از طرف روسیه و چه از طرف برخی نیروهای مخالف آمریکا در داخل سوریه افزایش یافته است. در نتیجه این سفر برای اطمینان خاطر دادن به متحدان بویژه کردهای سوریه مبنی بر عدم خروج نیروهای آمریکا و ادامه حمایت از آنها صورت گرفته است.

کد خبر 43587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha