تصویب قانون نفت و گاز یک رویاست و عراق صاحب قانون نفت و گاز نمی‌شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ در حالیکه هیأت دولت اقلیم کردستان و عراق درحال مذاکره درباره لایحه قانون بودجه هستند، عضو کمیسیون مالی مجلس عراق معتقد است که عراق صاحب قانون نفت و گاز نمی‌شود و تصویب این قانون یک رویاست.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو: «جمال کوچر »عضو کمیسیون مالی مجلس عراق اعلام کرد دلیل اصلی تعویق لایحه بودجه نگرانی احزاب سنی از مبلغ تعیین شده بودجه است که برای استانهای سنی‌نشین فراهم شده است. و گفت:«در هفته‌ی آینده لایحه قانون بودجه به مجلس تقدیم می‌شود و احتمال دارد در نیمه‌ی ماه آوریل تصویب شود.»
وی گفت: از جزییات توافق میان اربیل و بغداد خبری در دست نیست اما گفته می‌شود که سهم ۱۴%از بودجه کل عراق به اقلیم اختصاص داده شده است. و گفت: اگر اقلیم کردستان به کمتر از این مقدار رضایت دهد فاجعه است، چون براساس بن های خوراک سهم اقلیم ۱۴%نیست. به نظر وی چهار مانع بر سر راه بودجه وجود دارد:
۱_سهم کرد و پایبندی اقلیم کردستان
۲_ سهم احزاب سنی و مبلغ کم پولی که در بودجه برای استانهای آنها در نظر گرفته شده است.
۳_تلاشها برای برکناری محمد حلبوسی از پست ریاست مجلس از طریق تعدادی از احزاب شیعه
۴_ جدال جناحهای دیگر بر سر تصاحب حداکثر پولی بودجه از طریق پست‌های وزارتخانه‌ای که بدست آورده‌اند .
پس از سال ۲۰۱۴ و به علت استقرار داعش در استانهای سنی‌نشین مخصوصا استان نینوا و انبار ،خسارت سنگینی به این استان‌ها وارد شد .
جمال کوچر گفت:«برای آبادانی همه‌ی استان‌های سنی‌نشین در لایحه قانون بودجه مبلغی حدود ۴۶۰میلیارد دینار اختصاص یافته است، اما برای استانهای شیعه‌نشین بیشتر از یک هزار میلیارد دینار اختصاص یافته است و این باعث نگرانی سنی ها شده است »
به گفته جمال کوچر تعدادی از احزاب شیعه تلاش میکنند پس از تصویب لایحه بودجه «محمد حلبوسی» را به دلیل اینکه از حقوق سنی ها دفاع و از ستم شیعه‌ها به سنی‌ها جلوگیری می‌کند را از کار برکنار کنند.
روز یکشنبه ۲۰۲۳/۲/۲۶ هیئت اقلیم کردستان که متشکل از «آوات جناب نوری» رییس دیوان هیئت وزیران و «خالد چاوشلی» رییس دیوان نظارت دارایی اقلیم کردستان بود ، با «محمدشیاع سودانی» نخست وزیر عراق تشکیل جلسه داد.
به گفته جمال کوچر: هیئت اقلیم کردستان هیچ اطلاعاتی در اختیار نمایندگان کرد در کمیسیون مالی محلس عراق قرار نداده است و مشخص نیست بر سر چه مواردی توافق شده است. و گفت: دولت عراق خواستار تحویل درآمدهای گذرگاههای مرزی است وبا هیئت اقلیم کردستان درباره تحویل نفت و گاز طبیعی هم گفتگو کرده است.
درباره لایحه قانون نفت و گاز هم گفت:« زمانی که عراق وجود دارد نفت هم وجود داشته است، عراق قانون نفتی نداشته است به همین دلیل تصویب قانون نفت و گاز یک رویاست و عراق صاحب این قانون نمی‌شود.»

کد خبر 43367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha