مسئول این همه مرگ دولتی است که بر جنگ پافشاری می کند/به جای هزینه برای جنگ، به بازسازی بپردازید

سرویس ترکیه - تشکل ها و احزاب کردستانی ترکیه، از جمله HDP , و حزب دموکرات کردستان ترکیه، خواستار آن شدند که دولت به جای هزینه در جنگ، به بازسازی مناطق زلزله زده بپردازد.

به گزارش کردپرس، تشکل ها و احزاب کردستانی شامل کنگره جامعه دموکراتیک (DTK)، پلتفرم اتحادیه زنان کرد، حزب مناطق دموکراتیک (DBP)، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، انجمن فرهنگ انقلابی شرق (DDKD)، جنبش آزادی، حزب کمونیست کردستان (KKP)، حزب آزادی کردستان (PAK)، حزب آزادی (Partîye Azadî)، حزب دموکرات کردستان باکور (PDK-BAKUR)، حزب مردم و آزادی (PIA)، حزب سوسیالیست کردستان (PSK)، حزب دمکرات کردستان ترکیه (PDKT) و جنبش دمکراتیک کردستان (TDK-TEVGER) با صدور بیانیه ای مشترک از دولت ترکیه خواستند تا به جای هزینه در جنگ به بازسازی شهرهای زلزله زده بپردازد.

در این بیانیه که نسخه ترکی آن توسط صالحه آیدنیز رئیس DBP و نسخه کُردی آن توسط مصطفی اوزچلیک رئیس مشترک PAK خوانده شد، آمده است: «به گفته مقامات بیشترین آسیب در این زلزله متوجه کردستان ترکیه شده است. بیش از 43 هزار نفر از مردم ما تاکنون در زمین لرزه هایی جان خود را از دست داده اند که 10 استان، صدها شهرستان و روستا را تخریب کرده و زندگی بیش از 13 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است. در این زلزله بیش از 200 هزار نفر از مردم ما مجروح شدند و صدها هزار ساختمان ویران شدند. بدون شک خسارات جانی و مالی واقعی و آسیب های روانی زلزله بیشتر و وحشتناک تر است.»

این بیانیه با اشاره به ویرانی های به بار آمده در کردستان سوریه، از جمله عفرین، جندریس، و حلب، و با بیان این که زمین لرزه در سوریه باعث کشته شدن بیش از 6 هزار تن و مجروح شدن بیش از 15 هزار تن دیگر شده است، از مانع تراشی ترکیه بر سر راه کمک رسانی به زلزله زدگان در سوریه به ویژه در سه روز اول پس از زلزله انتقاد کرد.

بیانیه مشترک، با بیان این که ترکیه در کمک رسانی به مناطق مذکور مانع تراشی کرده است، و این امر سبب افزایش تلفات جانی در این منطق شده است، اعلام کرد که «این اولین باری نیست که مردم کردستان در معرض سیاست های اینچنینی دولت ترکیه قرار می گیرند. دولت AKP و MHP به ویژه پس از 22 جولای 2015 بر روی سیاست جنگ افروزانه متمرکز شد. این دولت با راهبردی جدید، جنگ علیه کردها را به هر سه بخش کردستان (ترکیه، سوریه و عراق) گسترش داد. در نتیجه سیاست های سیستم توتالیتر و مونیست ترکیه باعث ایجاد تلفات و آسیب های بیشتری در این زلزله شد.»

در بیانیه مشترک احزاب کردستانی با اشاره به کمک رسانی از سوی بسیاری از کشورهای جهان آمده است: «دولت اقلیم کردستان و مردم کردستان عراق برای کمک رسانی به زلزله زدگان کردستان ترکیه و سوریه تلاش می کنند. مایلیم از همه دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های غیردولتی و امدادی، شخصیت‌ها و شرکت‌هایی که در جریان فاجعه زلزله برای کمک به مردم ما شتافتند، تشکر کنیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «زلزله یک رویداد طبیعی اجتناب ناپذیر است. اما واضح است که خسارات ناشی از زلزله طبیعی نیست. منافع شخصی، بی وجدانی، بی نظمی، فساد و زیر پا گذاشته شدن قوانین است که باعث آسیب های جبران ناپذیر در زلزله می شود. واضح است که بزرگترین مسئول افزایش تلفات جانی و ویرانی های ناشی از زلزله خود دولت با همه نهادها و سازمان ها، وزارتخانه ها و شهرداری های زیر مجموعه آن است.»

احزاب کردستانی در این بیانیه با اشاره به احتمال تغییر ساختار جمعیتی پس از این زلزله، خواستار بسیج همگانی از سوی همه نهادها و احزاب محلی و بین المللی برای حمایت اقتصادی با هدف بازسازی مکان های زیست مردم شدند.

این احزاب خواستار آن شدند که بودجه های بزرگی که از سوی دولت صرف جنگ می شود، صرف بازسازی مناطق زلزله زده و پیشگیری از تکرار چنین فجایعی شود.

این بیانیه با انتقاد از اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه (OHAL) اعلام کرد: «دولت نمی تواند با اعلام وضعیت فوق العاده جلوی تداوم مطالبات مردم کردستان برای تحقق آزادی، برابری، دموکراسی و عدالت را بگیرد. ما از مردم، مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه، همه نهادها و احزاب کردی و دوستان کردها می خواهیم تا با همبستگی به تلاش های خود برای کمک به زلزله زدگان ادامه دهند. با این حال پر واضح است که بار چنین فاجعه بزرگی تنها با کمک دولت ها و سازمان های بین المللی قابل تحمل است. به همین دلیل، ما از دولت ترکیه می‌خواهیم که در امور کارزارهای کمک‌رسانی سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های بین‌المللی مداخله نکند و مهم‌تر از همه، به مسئولیت‌های خود به عنوان دولت عمل کند.»

احزاب کردستانی در پایان این بیانیه از همه سازمان‌های بین‌المللی، سازمان ملل و شورای اروپا خواستار آن شدند تا تلاش‌های جدی‌تر و مؤثرتری برای کمک به زلزله‌زدگان انجام دهند و گفتگوی جدی تری را با دولت ترکیه به منظور انجام فعالیت های مؤثرتر برای کمک به زلزله زدگان، در پیش بگیرند.

کد خبر 43160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha