فاز اول تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه آماده افتتاح شد

سرویس آذربایجان غربی- فاز اول عملیات اجرایی تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه با حجم رهاسازی سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب به پایان رسیده و فردا توسط رییس جمهور به بهره برداری می رسد.

به گزارش کردپرس، بعد از رفع مشکلات فنی موجود در بهمن ماه امسال عملیات اجرایی تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب به دریاچه ارومیه از سد کانی سیب پایان گرفت.

برای اجرای این تونل بیش از ٣ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که هزار میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم و با نگاه ویژه ریاست محترم جمهور برای این طرح انجام شده است.

این عملیات اجرایی با تلاش وزارت نیرو به اتمام رسیده و در حال حاضر شاهد اتمام فاز یک انتقال آب مازاد از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه هستیم که در فاز اول سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می شود.

مجموع انتقال از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که در پایان فازهای بعدی مقرر شده میزان آب رهاسازی شده به این میزان برسد.

پس از سفر آیت الله رئیسی به استان آذربایجان غربی، اعتبارات لازم برای اجرای طرح به صورت کامل تخصیص یافت و فردا پنجم اسفند ماه این پروژه با حضور رییس جمهور به صورت رسمی افتتاح خواهیم شد.

عملیات اجرایی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در این مدت ۳۶ کیلومتر تونل حفاری شده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم روند احداث تونل سرعت گرفت و با وجود بروز مشکل در بخشی از تونل، در سریع ترین زمان ممکن روند احداث تونل به اتمام رسید.

پس از ورود آب از سد کانی سیب به تونل ۳۶ کیلومتری، آب به کانال ۱۱ کیلومتری وارد شده و پس از آن، از طریق رودخانه گادر به پهنه دریاچه ارومیه می رسد.

کد خبر 43157

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha