مادران شنبه خواستار حفظ کرامت اجساد جانباختگان زلزله شدند

سرویس ترکیه - مادران شنبه در بیانیه ای خواستار خاکسپاری اجساد جانباختگان زلزله با حفظ کرامت انسانی و جلوگیری ازآسیب دیدن اجساد در عملیات آواربرداری شدند.

به گزارش کردپرس، مادران شنبه در 934مین تجمع خود، با انتشار ویدئویی خواستار این شدند که اجساد جانباختگان زمین لرزه با احترام و حفظ کرامت انسانی خاکسپاری شوند. آنها همچنین خواستار جلوگیری از آسیب دیدن اجساد در عملیات آواربرداری شدند.

بیانیه تجمع 934 ام مادران شنبه را «ماسیده اُجاق» قرائت کرد. او با بیان این که ترکیه در جغرافیایی زلزله خیز قرار دارد، وقوع زلزله در ترکیه را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: «ما با زلزله های بزرگ مواجه هستیم که اگر تدبیری نیاندیشیم به فجایع بزرگی بدل می شوند. بنابراین دولت که بالاترین مسئول در امور شهرسازی و ساخت و ساز ایمن است، مسئولیت خود را به درستی انجام نداده است.»

اجاق با اشاره به این که هنوز هزاران نفر در زیر آوارهای زلزله هستند، خواستار این شد که عملیات جستجو به دقت انجام گیرد تا بدن افراد زیر آوار مانده توسط ماشین آلات سنگین تکه پاره نشود. تا پیش از پایان عملیات امداد و جستجو، نباید آوار برداری انجام گیرد. همچنین از اجسادی که تکه تکه شده اند نمونه DNA گرفته شود.

اجاق با خواندن ادامه بیانیه مادران شنبه از سازمان های غیر دولتی حرفه ای مانند دانشگاه ها و انجمن پزشکی قانونی خواستار مشارکت در روند شناسایی هویت اجساد شد و گفت: «مردم حق دارند تا به نحوی شایسته با عزیز از دست رفته شان خداحافظی کنند. باید از این که کرامت انسانی جانباختگان رعایت می شود، اطمینان حاصل شود. دولت ترکیه باید دست از این بردارد که جلوی همبستگی مردم و نهادهای مدنی را بگیرد.»

کد خبر 42921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha