گرد فراموشی بر فاجعه بمباران خونین مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- امروز ٣٦ مین سالیاد فاجعه بمباران خونین شهرستان مهاباد توسط رژیم بعث عراق است روزی که گرد فراموشی بر آن پاشیده شده و از مدت ها پیش، قرار است نامگذاری عنوان «روز مهاباد» در شورای فرهنگی این شهرستان مطرح و در صورت تصویب، برای تایید به شورای فرهنگی استان فرستاده ‌شود، اما هنوز خبری از ثبت این روز به نام مهاباد نیست.

به گزارش خبرنگار کردپرس، ٢٣ بهمن ماه، روز خونینی در تاریخ شهر مهاباد است که امسال ٣٦ مین بهمنش را زیر غبار فراموشی سپری می کند، روزی که بازماندگانش خواستار نامگذاری آن به نام «روز مهاباد» هستند.

آن روز حوالی ساعت ١١ صبح رژیم بعثی عراق ابتدا با دو فروند هواپيماي ميگ عراقي ديوار صوتي را شكستند و ساعت ١٢ ظهر، بود که با صدای کر کننده انفجار بمباران، مناطقی از شهر در یک لحظه در دود و غبار و اشک و ماتم غرق شد و صدای ناله های زیر آوار و پرپر زدن بازماندگان برای عزیزان از دست رفته شان سمفونی سوزناکی ساخت.

در آن پنجشنبه سرد زمستانی سال ٦٥، سه نقطه «ميدان آرد»، «ميدان منگور» و «ميدان استقلال» شهر مهاباد از سوی رژیم بعث عراق بمباران شدند و شدت حملات به حدی شدید بود که جنازه ها قابل شناسایی نبودند.

هرچند در سال ۱۳۶۲ نیز این شهر تجربه بمباران را داشت اما به سبب نبود مراکز مهم نظامی و اقتصادی در مهاباد کسی باور نمی‌کرد که هواپیماهای دشمن، دوباره مهاباد را هدف حملات خود بگیرد.

شهر مهاباد در طول دوران جنگ تحمیلی ۲ بار مورد تهاجم هوایی قرار گرفت که بار اول در پنجم اسفند ۱۳۶۲ بود که در آن ۱۰ نفر شهید و ۶ نفر نیز جانباز شدند و بار دوم ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ بود که در آن ۵۱ نفر شهید و ۱۴ نفر جانباز شدند.

با گذشت ٣٥ سال از این جنایت متاسفانه تاکنون هیچ یادآوره و مراسم بزرگداشت ویژه‌ای برای شهدای ۲۳ بهمن مهاباد برگزار نشده است، با توجه به اینکه این حادثه در روز بعد از ٢٢ بهمن ماه و روز پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده، تاکنون کمتر مورد توجه مسئولان این شهرستان قرار گرفته است.

از مدت ها پیش، قرار است نامگذاری ۲۳ بهمن به عنوان «روز مهاباد» در شورای فرهنگی این شهرستان مطرح و در صورت تصویب، برای تایید به شورای فرهنگی استان فرستاده ‌شود، اما هنوز خبری از ثبت این روز به نام مهاباد نیست.

کد خبر 42665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha