کردها در کتاب خاطرات مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا

سرویس جهان- کلید واژه کردها در کتاب خاطرات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دوران دونالد ترامپ، 23 بار مورد استفاده قرار گرفته که بیشتر به جنگ اردوغان با کردها و مبارزه با داعش اشاره دارد.

به گزارش کردپرس، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در کتاب 488 صفحه ای خود به نام« هرگز ذره ای کوتاه نیا»، 23 بار از کلیدواژه کردها استفاده کرده است. بیشتر این موارد به مسائلی باز می گردد که پمپئو با آن سروکار داشته است. از جمله این مسائل سفرهای او به ترکیه قبل از حمله 2019 رجب طیب اردوغان به منطقه کردنشین سری کانی و گری سپی در سوریه است.

او می گوید ایالات متحده آمریکا به نیروهای کرد در عراق و سوریه کمکهای اطلاعاتی، پشتیبانی هوایی، مشاوره و آموزش نظامی داده است تا در برابر حمله داعش از خانه خود دفاع کنند.

مایک پمپئو برهم صالح، رییس جمهور سابق عراق را یکی از رهبران زیرک و صریح کرد عراق توصیف کرده است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا رجب طیب اردوغان را از جمله کسانی توصیف کرده که بیشترین تقابل را با شبه نظامیان کرد دارد زیرا به گفته پمپئو، اردوغان نیروهای مسلح کردها را در هر کشوری که باشند تهدید می داند.

پمپئو با اشاره به تماس ها میان رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ قبل از حمله سال 2019 ترکیه به کردهای سوریه نوشت: اردوغان ترامپ را متقاعد کرد نیروهای آمریکایی را از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، با هدف ضربه زدن به کردها بیرون کند. پمپئو اذعان می کند هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا دولت ترامپ را به خیانت به کردهای سوریه متهم کرده اند.

وزیر خارجه سابق آمریکا کردهای عراق را شرکا دوستان خوب و آمریکا توصیف کرده اما معتقد است رهبری کردن کردهای این کشور چالش برانگیز است.

پمپئو به مشکل آمریکا در یافتن متحدی قابل اعتماد در سوریه برای مقابله با داعش اشاره می کند که دو گزینه پیش روی آمریکا قرار داشته است. او اشاره می کند که ترکیه پیشنهاد کرده است هدایت این مبارزه بر عهده نیروهای وابسته به ترکیه در سوریه گذاشته شود. با این حال، پمپئو و مک ماستر، دیگر مقام ارشد وقت دولت آمریکا پیشنهاد ترکیه را غیرقابل اعتماد می دانند زیرا فکر می کنند که ترکیه به جای تمرکز بر مقابله با داعش، از این فرصت برای پاکسازی نژادی کردها در شمال و شمال شرق سوریه استفاده خواهد کرد.

پمپئو معتقد است که رجب طیب اردوغان می خواسته همه کردها در شمال سوریه را قتل عام کند. او ادعا می کند که ترامپ او را به ترکیه فرستاده تا به اردوغان بگوید این اقدام غیرقابل قبول است.

کد خبر 42056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha