سیطره اردوغان بر پارلمان ترکیه در صورت انحلال حزب کردگرای HDP

سرویس جهان- حزب کردگرای HDP ترکیه به دلیل اتهامات جدایی طلبی با انحلال احتمالی مواجه است. این حزب در انتخابات امسال تهدیدی برای حزب عدالت و توسعه اردوغان محسوب می شود.

به گزارش کردپرس، حزب دموکراتیک خلقها یا HDP به عنوان بزرگترین حزب طرفدار کردهای ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و متحد اصلی او می توانند اکثریت پارلمان این کشور را در صورتی که دادگاه ممنوعیت این گروه را صادر کند، به طور بالقوه به دست آورند.

دادگاه قانون اساسی در حال بررسی انحلال حزب دموکراتیک خلق ها یا HDP به دلیل اتهامات جدایی طلبانه مربوط به ارتباط ادعایی با شبه نظامیان کرد یا پ.ک.ک است.

به گفته گارو پیلان، نماینده HDP، در صورتی که پس از مهلت تعیین شده برای معرفی نامزدها در انتخابات امسال، حکم انحلال حزب صادر شود، این امر به حزب اردوغان امکان می‌دهد کرسی‌های پارلمانی را که به حزب طرفدار کرد تعلق می گیرد، تصرف کند.

در حالی که رای دهندگان کرد می توانند از یک گروه سیاسی دیگر حمایت کنند، حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان احتمالاً از چنین تصمیمی سود می برد.

دادگاه قبلاً حدود 29 میلیون دلار از بودجه دولت را که برای HDP در نظر گرفته شده بود مسدود کرده است. این اقدام منابع مالی مورد نیاز برای مبارزات انتخاباتی این حزب را تحلیل می‌برد. به گفته شرکت نظرسنجی اپتیمار مستقر در آنکارا، این حزب در مسیر کسب 11 درصد آرا قرار دارد اما انتظار می رود میزان حمایت از حزب عدالت و توسعه از 41 درصد فراتر رود.

در حالی که دولت ترکیه ادعاها مبنی بر سیاسی بودن پرونده حزب طرفدار کردها را رد کرده است، منتقدان اردوغان رئیس جمهور ترکیه را متهم کرده اند که از نفوذ خود بر قوه قضاییه این کشور برای کنار زدن دشمنان سیاسی و تمدید رکورد بیست ساله حکومت خود استفاده می کند. حکم اخیر دادگاه ترکیه نیز چالش نامزدی اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و یکی از چهره های سیاسی محبوب برای انتخاب شدن اردوغان را پس از محکومیت وی به توهین به مقامات انتخاباتی از بین برده است.

گارو پیلان نماینده حزب دموکراتیک خلقها گفت: «برای دولت کنونی ترکیه، استفاده از هر ابزاری برای حفظ قدرت مشروع است. اگر دادگاه حزب دموکراتیک خلقها را منحل کند، حزب وابسته به اردوغان می تواند در استانهایی که این حزب کردی بیشترین طرفدار را دارد، پیروز انتخابات شده و کرسی ها را به خود اختصاص دهد.»

اردوغان در حال مبارزه برای حفظ کرسی ریاست جمهوری است که با 53 درصد آرا در سال 2018 آن را به دست آورد. این رقابت در حالی برگزار می‌شود که میلیون‌ها رای‌دهنده با بدترین بحران هزینه زندگی در دهه‌های اخیر در کشور دست و پنجه نرم می‌کنند و این بحران محبوبیت حزب او را تهدید می‌کند.

دادستان‌های ترکیه می‌خواهند HDP را منحل کرده و بیش از 450 نفر از اعضای آن را به دلیل ارتباط با شبه‌نظامیان کرد از سیاست منع کنند. HDP می گوید از به رسمیت شناختن حقوق فرهنگی و قانونی اقلیت کرد کشور حمایت می کند. این حزب در عین حال نفوذ حزب غیرقانونی اعلام شده کارگران کردستان یا پ.ک.ک را بر خود رد می کند. پ.ک.ک توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و همچنین ترکیه به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

HDP در جنوب شرق عمدتا کردنشین کشور حزب غالب است و به حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه کمک کرد تا در رقابت‌های شهرداری آنکارا، پایتخت کشور و استانبول به عنوان مرکز اقتصادی ترکیه پیروز شود.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی 2018 با کسب 42.5 درصد آرا پیروز شد.

منبع: بلومبرگ

سرویس جهان- کردپرس

کد خبر 41492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha