احتمال روی آوردن اقلیم کردستان به فروش مخفیانه نفت

سرویس جهان- رابین میلز هشدار داد در صورت محکوم شدن ترکیه به پرداخت غرامت به عراق به خاطر فراهم کردن زمینه صادرات نفت اقلیم کردستان، ممکن است مقامات کرد عراق راه دیگری به جز فروش مخفیانه نفت نداشته باشند.

به گزارش کردپرس، رابین میلز، کارشناس مسائل انرژی و مدیر عامل شرکت قمرانرژی قطر، در یادداشتی از احتمال مواجه شدن اقلیم کردستان با مشکلات فراوان در زمینه فروش نفت خام در بازارهای جهانی، در آینده ای نزدیک خبر داد.

این کارشناس با اشاره به این که حکم دادگاه بین المللی مالی در پاریس درباره شکایت بغداد از ترکیه به خاطر فراهم کردن زمینه صادارت غیرقانونی نفت اقلیم کردستان در آینده ای نزدیک اعلام می شود، هشدار داد ممکن است ترکیه به پرداخت دهها میلیارد دلار به بغداد محکوم شود.

اقلیم کردستان عراق از سال 2014 به صادرات گسترده نفت خام خود و بدون جلب رضایت بغداد از طریق ترکیه پرداخته است. بغداد از طریق دادگاه فدرال عراق به دنبال ممانعت از فروش نفت خام از سوی اربیل اقدام کرده است. این کشور هچنین از طریق دادگاه بین المللی مالی در پاریس خواستار پرداخت غرامت از سوی ترکیه شده است. استدلال بغداد این است که ترکیه بدون اجازه دولت مرکزی عراق اقدام به صدور نفت خام اقلیم کردستان عراق کرده است.

اقلیم کردستان عراق که در سال 2014 با تهدیدهای بغداد و خودداری برخی شرکت های بین المللی با مشکل عدم فروش نفت خام مواجه شد به فروش مخفیانه نفت در روی آورد.

رابین میلز احتمال داد در صورت محکوم شدن ترکیه به پرداخت غرامت، ترکیه از صدور نفت خام اقلیم کردستان خودداری کند. در این صورت اقلیم کردستان راهی جز فروش مخفیانه نفت نخواهد داشت.

البته او این احتمال را نیز داده است که ترکیه تنها در صورت پرداخت پول نفت اقلیم کردستان به بغداد با ادامه جریان آزاد این منطقه از طریق خط لوله در داخل خاک خود موافقت کند.

این کارشناس مسائل انرژی نسبت به حل اختلافات نفت و گاز میان اقلیم کردستان عراق ابراز ناامیدی کرده است. رابین میلز همچنین به اختلافات میان دو حزب کردی حاکم بر اقلیم کردستان بر سر منابع نفت و گاز اشاره کرده که حل مسائل انرژی را دشوارتر کرده است.

او پیشنهاد داده است اروپا و آمریکا برای حل اختلافات میان اربیل و بغداد میانجیگری کنند که به گفته او، این مسئله می تواند ضمن کاهش دادن تلفات انرژی بویژه در حوزه گاز طبیعی، به تامین بخشی از نیاز اروپا به گاز طبیعی کمک کند.

کد خبر 39679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha