افزایش خطر حمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه

سرویس جهان- به گفته مقامات ترکیه و برخی کارشناسان، احتمال حمله نظامی گسترده ترکیه علیه کردهای سوریه با توجه به متهم شدن نیروهای کرد سوریه به دست داشتن در انفجار استانبول قوت گرفته است.

به گزارش کردپرس، یکی از مقامات ترکیه که نخواسته نامش فاش شود، احتمال حمله گسترده دیگری علیه کردهای سوریه، پس از انفجار بمب در روز یکشنبه این هفته در شهر استانبول را بعید ندانست. دولت ترکیه گفته است فرد بازداشت شده که متهم به انجام این انفجار است، با گروههایی مانند پ.ک.ک و نیروهای شبه نظامی کرد سوریه در ارتباط بوده است.

سه کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در توییتر هشدار داده اند احتمال حمله نظامی دیگری از سوی ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه بعید نیست.

فابریس بالانشه، تحلیلگر مسائل سوریه و استاد دانشگاه لیون 2 فرانسه در صفحه توییتر خود هشدار داد ترکیه با متهم کردن کردهای سوریه به دست داشتن در این انفجار، در واقع در حال فراهم کردن زمینه عملیات نظامی دیگری علیه کردهای سوریه است.

سث فرانتزمن، تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز احتمال داد ترکیه، آنهم در آستانه برگزاری انتخابات این کشور و برای جذب رای ناسیونالیستها، حمله گسترده نظامی دیگری علیه کردهای سوریه انجام دهد.

آنتونی آویس دوبوسن، تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز با اشاره به این که ترکیه در گذشته از این حوادث برای فشار بیشتر بر کردها در داخل کشور و خارج از آن استفاده کرده است، از احتمال حمله نظامی ترکیه به کردهای سوریه سخن گفته است.

مقام ترکیه ای که نخواسته نامش فاش شود، به رویترز گفته است تهدیدهای داعش یا شبه نظامیان کرد علیه ترکیه قابل قبول نیست و این کشور به هر ترتیبی این تهدیدها در مرزهای جنوبی خود را رفع خواهد کرد.

او با اشاره به این که در حال حاضر عملیاتی نظامی علیه نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک در داخل خاک عراق در جریان است، گفت: بعد از تکمیل این عملیات، اهدافی در داخل سوریه نیز مد نظر است.

فردریک گیردینگ، تحلیلگر مسائل کردها نیز با اشاره به این که مقامات ترکیه گفته اند فرد متهم به انجام انفجار در استانبول، تلفن همراه خود را در شهر کردنشین کوبانی در سوریه دریافت کرده است، این مسئله می تواند به معنی این باشد که ترکیه این شهر نمادین برای کردهای سوریه را برای حمله نظامی انتخاب کرده است.

کد خبر 39507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha