هشدار امام جمعه قروه نسبت به خطرات تنش آبی در شهرستان

سرویس کردستان-امام جمعه شهرستان قروه در خطبه های نمازجمعه نسبت به چالش تنش آبی و رعایت نکردن الگوی کشت و مصرف بی رویه آب برای محصولات آب برَ هشدار داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، نگرانی نسبت به تشدید تنش آبی و بحران آب در کشور به ویژه در شهرستان قروه باعث شد تا برای چندمین بار امام جمعه شهرستان قروه در تریبون نمازجمعه نسبت به این خطرات تنش آبی هشدار داده و خواستار توجه به تمامی موارد برای کاهش این معضل شد.

«حجت الاسلام عابدین رستمی» با بیان اینکه در کل کشور از جمله شهرستان قروه درگیر تنش آبی هستیم از تمامی اصناف اعم از کشاورزان و دیگر مصرف کنندگان آب (مشترکان) دعوت کرد که نسبت به این بحران حساسیت داشته باشند.

به گفته او کِی تصور می کردیم در استانی مانند کردستان بیش از 700 میلیون مترمکعب فقط در دشت های قروه و چاردولی و دهگلان کسری مخزن داشته باشیم؟! چقدر باید بارندگی باشد تا این کسری مخزن ها جبران شود؟!

«رستمی» به حفر چاه های غیرمجاز اشاره کرد و افزود: چاه هایی حفر شده اند که بخشی بدون ضابطه و بدون قانون بوده و همه این ها مسبب تشدید بحران آب هستند.

او همچنین رعایت نکردن الگوی کشت را از دیگر عوامل تنش آبی در شهرستان دانست و تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا این گونه برای محصولات کشاورزی آب مصرف نمی کنند و همه این ها نشئت گرفته از رعایت نکردن الگوی کشت است.

امام جمعه قروه از کشت محصولات پر آب بَری مانند «خیار و سیب زمینی» گفت و بیان کرد: دقت کنید محصولاتی مانند خیار و سیب زمینی چقدر آب بر هستند؟ همه این ها در بلند مدت شهرستان را دچار مشکل و چالش از دو جهت یکی «خشکسالی» و دیگری «فرونشست زمین» می کنند.

مطابق سخنان «حجت الاسلام رستمی» این فروچاله ها و ترک هایی که در زمین ایجاد می شوند که شاید به تأسیسات زیربنایی شهرستان هم آسیب بزنند، نباید نادیده گرفته شوند.

او سپس به اثر اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری توسط منابع طبیعی در تغذیه آبخوان ها اشاره کرد و یادآور شد که این طرح ها آب های سرگردان را در زمین ذخیره می کنند و بهترین منبع برای ذخیره آب، خود زمین است.

«رستمی» بار دیگر هشدار داد که در کنار این طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، اگر باز هم نسبت به رعایت الگوی کشت و مصرف آب توجه نداشته باشیم چه بسا همین نقطه از کشور که قروه باشد دچار تنش آبی سنگینی شود که اثرش بر زندگی مردم خود را نمایان خواهد کرد.

او بروز پدیده ای مثل ریزگرد را از اثرات خشکسالی و بی توجهی به حفاظت از آب های زیرزمینی دانست و تأکید کرد که باید توجه داشت به این مسایل تا بتوان از این تنش عبور کرد./

کد خبر 37750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha