عدم پیشرفت در مذاکرات ترکیه و سوئد بر سر ناتو و پ.ک.ک

سرویس جهان- بر اساس آخرین گزارشها، ترکیه اقدامات سوئد برای استرداد هواداران پ.ک.ک را ناکافی دانسته و دولت سوئد نیز احزاب چپ متحد دولت را عامل مانع تراشی بر سر روند پیوستن استکهلم به ناتو می داند.

به گزارش کردپرس، روزنامه فایننشال تایمز مذاکرات ترکیه با سوئد و فنلاند را بر سر پیوستن این دو کشور اسکاندیناوی به ناتو ناموفق خواند. سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو به موافقت ترکیه نیاز دارند و ترکیه نیز شرط موافقت با پیوستن این دو کشور را استرداد 73 هوادار پ.ک.ک و جریان وابسته به فتح الله گولن، روحانی ناراضی ترکیه ای در این دو کشور عنوان کرده است.

از سوی دیگر دولت سوئد به رهبری ماگدالنا آندرسون، نخست وزیر این کشور، حزب چپ این کشور را به حمایت از پ.ک.ک متهم کرده و گفته است این مسئله باعث شده مذاکرات میان ترکیه و سوئد بر سر عضویت استکهلم در ناتو پیشرفت نداشته باشد. او در مصاحبه با یکی از شبکه های این کشور تهدید کرد دیگر نمی خواهد با حزب چپ ائتلاف کند زیرا سه تن از اعضای این حزب در مراسمی پرچم پ.ک.ک را در دست داشته اند. این مسئله جنجال برپا کرده و بر مذاکرات میان ترکیه و سوئد بر سر عضوت در ناتو تاثیر گذاشته است.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد نیز گفته است بعد از در دست گرفتن پرچم پ.ک.ک توسط اعضای حزب چپ سوئد مذاکرات با ترکیه با مشکل روبه رو شده است. خبرگزاری ریانوستی روسیه گزارش داد وزیر خارجه سوئد گفته است در دست گرفتن پرچم پ.ک.ک در سوئد آزادی بیان محسوب می شود اما بازتاب آن توسط رسانه های ترکیه مذاکرات را تحت تاثیر قرار داده است. او اشاره کرده است قرار بود مذاکره روز جمعه گذشته با ترکیه در سوئد برگزار شود اما بعد از جنجال اخیر به فنلاند تغییر مکان یافت.

از طرفی دیگر حزب چپ سوئد که برخی از سیاستمداران کرد عضو آن هستند، دادن امتیاز به ترکیه را مخالف منافع سوئد از جمله استقلال آن می دانند. مارگوت والستروم، وزیر خارجه سابق سوئد به فیاننشال تایمز گفته است کل مسئله ترکیه و پذیرش خواسته های آنکارا در برابر موافقت ترکیه با عضویت ناتو شرم آور است زیرا این مئسله می تواند استقلال سوئد را زیر سوال ببرد.

دولت سوئد تاکنون با درخواست استرداد دو شهروند کرد ترکیه موافقت کرده است. یکی از این افراد به جرائم اقتصادی متهم شده است اما فردی دیگری به نام زنار بوزقورت 26 ساله که در جریان تظاهرات هواداران پ.ک.ک در سوئد بازداشت شده خود را بی گناه دانسته است. او شش روز پیش اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. بر اساس گزارش احوال نیوز، او گفته است ترجیح می دهد در سوئد بمیرد تا این که به ترکیه بازگردانده شده و مورد شکنجه قرار گیرد.

اما ترکیه نیز اقدام سوئد برای بازگرداندن دو شهروند را اقدامی فریبکارانه دانسته است چراکه به نوشته فایننشال تایمز، این افراد جزء افرادی نیستند که از حامیان اصلی پ.ک.ک بوده و ترکیه خواهان استرداد آنهاست.

بر اساس گزارشها قرار است دور دیگری از مذاکرات میان سوئد و ترکیه بر سر عضویت سوئد در ناتو پاییز امسال برگزار شود. برای عضویت سوئد و فنلاند موافقت 30 عضو ناتو ضروری است. بر اساس آخرین گزارشها تاکنون 24 کشور عضو ناتو از جمله آمریکا موافقت با پیوستن سوئد و فنلاند در ناتو را در پارلمان خود تصویب کرده اند.

کد خبر 37580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha