آیا سوئد برای استرداد کردها به ترکیه آماده می شود؟

سرویس جهان- دولت سوئد با اعلام استرداد یک شهروند تبعه ترکیه، اولین قدم را برای اجرای درخواست آنکارا برای اخراج شهروندان مجرم کردتبار از نگاه رجب طیب اردوغان برداشته است.

به گزارش کردپرس، ترکیه شرط اصلی موافقت با عضویت سوئد و فنلاند را استرداد ناراضیان کرد مقیم این کشورها عنوان کرده است.

امروز رسانه‌های سوئد از اجرای درخواست ترکیه برای استرداد مجرمان تبعه این کشور از سوی استکهلم خبر دادند.

بر اساس این گزارش‌ها، یک شهروند تبعه ترکیه که به اتهام فریبکاری در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ در کشورش محکوم شده بود قرار است تحویل مقامات قضایی آنکارا شود. وزارت دادگستری سوئد گفته است استرداد این شهروند ترکیه از نگاه دستگاه قضایی سوئد منعی ندارد.

با این حال دولت رجب طیب اردوغان مشخصاً خواستار استرداد پناهندگان کرد مقیم سوئد بوده و تاکید کرده است تا زمانی که این خواسته ترکیه محقق نشود آنکارا با عضویت سوئد در ناتو موافقت نخواهد کرد.

از سوی دیگر با اعلام موافقت کنگره آمریکا و امضای جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، از مجموع ۳۰ کشور عضو ناتو ۲۳ کشور زمینه را برای گسترش اعضای این پیمان نظامی فراهم کرده اند.

برخی رسانه‌های غربی احتمال داده‌اند ترکیه آخرین کشوری خواهد بود که عضویت سوئد و فنلاند را در ناتو را تایید می کند.

شورای آتلانتیک احتمال داده است که ترکیه تا پایان انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۳ موافقت با عضویت سوئد را اعلام نخواهد کرد.

از سوی دیگر، فعالان سیاسی کرد ترکیه که در سوئد ساکن هستند، نگرانی خود را از پاسخ مثبت این کشور به درخواست ترکیه در مورد استرداد کردهای ناراضی بیان کرده اند.

به نوشته رویترز، شهروندی که قرار است به ترکیه استرداد شود، از اتباع کرد این کشور است. او ادعا کرده جرایم اعلام شده علیه او از سوی ترکیه صحت ندارد و او به دلیل خودداری از انجام خدمت سربازی محاکمه شده است.

بر اساس گزارش نشریه اف ایکس، قرار است ۲۶ ماه جاری دور دیگری از مذاکره میان ترکیه و سوئد بر سر استرداد ناراضیان کرد در مقابل موافقت آنکارا با عضویت استکهلم در ناتو برگزار شود.

کد خبر 36823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha