هدف ترکیه الحاق مناطق اشغالی شمال سوریه به یکدیگر است/سکوت قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در قبال ترکیه عمدی است

سرویس سوریه- عضو کمیته مرکزی حزب دموکرات کُرد در سوریه (P.D.K.S)، گفت: ترکیه پیامی برای حمله زمینی از سوی روسیه و آمریکا دریافت نکرد، اما می‌خواهد با بی ثبات کردن وضعیت شمال سوریه موجب ایجاد نارضایتی در مردم گردد.

گه‌لو عیسی، عضو کمیته مرکزی حزب دموکرات کُرد در سوریه (P.D.K.S) در گفت‌وگو با کُردپرس درباره اظهار نظر مقامات ترکیه برای وصل کردن مناطق اشغالی شمال سوریه به یکدیگر و حمله به کوبانی، اظهار کرد: وضعیت در کوبانی آرام است و تحرکی از سوی ترکیه دیده نمی‌شود. کوبانی نسبت به مناطق دیگر شمال سوریه که مورد توپباران ترکیه و گروه‌های تندرو قرار می‌گیرند، شرایط آرامتری دارد.

وی ادامه داد: ترکیه حملات توپخانه‌ای خود را در خطوط تماس در گری‌سپی و سریکانی و تل رفعت و منبج افزایش داده است. قصد ترکیه تکمیل خطوط اشغال و تصرف کوبانی و تل رفعت و منبج برای الحاق مناطق اشغالی از سریکانی تا ادلب به یکدیگر است، اما اردوغان، رییس جمهور ترکیه نه در نشست سه جانبه تهران و نه در نشست سوچی با ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نتوانست اجازه حمله زمینی دیگری را دریافت کند.

وی افزود: واقعیت این است قدرت‌های حاضر در سوریه براساس چشم‌انداز منافع خود وارد گفت‌وگو با طرف دیگر می‌شوند و در این رابطه، مذاکره با ترکیه را به منافع خود در بحران سوریه گره زده‌اند.

وی یادآور شد: باید این‌ مسئله را نیز در نظر گرفت که در کنار برگزاری نشست تهران و نشست سوچی، نشست جده نیز با حضور کشورهای عربی که قصد تشکیل ناتو عربی را دارند، برگزار شد. امروز دیگر سیاست بدین ترتیب نیست که اگر تصمیمی در سوچی گرفته شود در سوریه اجرایی گردد چرا که نقش کشورهای عربی و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در این قضیه دخیل هستند و آن‌ها نشان داده‌اند که مخالف حمله ترکیه به خاک سوریه هستند.

وی توضیح داد: ترکیه می‌خواهد وضعیت شمال سوریه را بی ثبات کند و روز را بر مردم کُردستان سوریه تاریک نماید تا موجب ایجاد نارضایتی در مردم گردد.

عیسی در پاسخ به این سوال که در کوبانی هم نیروهای روسی و هم نیروهای ارتش سوریه در مرز مستقر هستند، پس با این وصف چگونه به ترکیه اجازه‌ای برای شروع یک‌ حمله نظامی زمینی دیگر را می‌دهند، جواب داد: در نشست سه جانبه تهران، طرفین برضد فشارهای ترکیه نبودند بلکه هر چقدر ترکیه بر اداره خودگردان فشار بیاورد، آن‌ها بیشتر سعی می‌کنند که اداره خودگردان را بسمت خود بکشند. در واقع درست است آن‌ها مخالف حمله زمینی ترکیه هستند، اما می‌خواهند این اداره تضعیف شود.

وی افزود: دولت سوریه توان نظامی چندانی از خود ندارد و نمی‌تواند به تنهایی پاسخ نظامی قوی به حملات ترکیه بدهد، به همین خاطر به روسیه و ایران وابسته است و این دو کشور نیز بدنبال منافع خود در سوریه و در این قضیه هستند.

عضو کمیته مرکزی حزب دموکرات کُرد در سوریه (P.D.K.S) در پاسخ به این سوال که پوتین از اردوغان می‌خواهد که با دولت مرکزی سوریه گفت‌وگو نماید، آیا این مسئله به ضرر کُردها و اداره خودگردان تمام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مذاکره میان هاکان فیدان، رییس دستگاه امنیت ترکیه و علی مامود رییس دستگاه امنیت سوریه مسئله تازه‌ای نیست و پیشتر هم با یکدیگر دیدار کرده‌اند اما مشخص نیست که آیا دو کشور می‌توانند در خصوص بحران‌ پیچیده سوریه و نقش ترکیه در اشغالگری شمال سوریه به نتیجه مشخصی برسند.

کد خبر 36714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha