خبرنگاران حرفه ای کُرد، عناصر مطلوب توسعه پایدار ایران هستند / دکتر سیروس امین زاده

سرویس کرمانشاه _ دکتر سیروس امین زاده دانش آموخته علوم سیاسی و از صاحب نظران منطقه اورامانات به مناسبت روز خبرنگار، در مطلبی به نقش اثرگذار و محوری این گروه مهم، در دستیابی جامعه به توسعه پایدار پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ اصول اخلاقى حرفه خبرنگاری مقرر مى‌دارد، که خبرنگاران از هر نژاد و قومی که باشند بايد به خير و مصلحت جامعه انسانی توجه ویژه داشته باشند. کوشش براى تأمين منافع شخصى و کوشش براى پيش بردن مقاصد خصوصى که با مصلحت جامعه سازگار نباشد، خلاف اصول و آئين‌ اخلاقى خبرنگاری است.

بدون تردید حسن نيت به جامعه اساس و پايه خبرنگاری مطلوب است. هویت ملی ایرانی که زیر بنای توسعه ملی تلقی می شود تشکیل شده از عنصرهای قومی و مذهبی متکثری می باشد. هویت تاریخی ایرانی گواهی بر انسجام کالبدی خرده فرهنگ های درون آن است. قومیت کُرد ایرانی که همگام با سایر اقوام و گروه های فرهنگی تشکیل دهنده هویت ایرانی نقش ارزنده ای در ساختن جامعه ایرانی داشته است. بدون تردید با رشد و گسترش جهانی پدیده فن آوری اطلاعات نقش رسانه های مرکز محور در آگاهی بخشی عمومی کمرنگ تر گردیده است. با رشد فزاینده رسانه های بومی ومحلی و نقش بی بدیل آنها در توسعه منطقه ای، که به مدد پیدایش شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، زمینه ابراز وجود به هر فرد و شهروند ایرانی فراتر از نگرش قومی و مذهبی فراهم شده است؛ که در قالب یک خبرنگار به تولید محتوی و خبر و انتشار و ترویج آن در سطح وسیع جهانی اقدام نماید. حوزه عمومی کُردی شکل گرفته در این شرایط نوین جهانی با گذار از رسانه های سنتی به رسانه های نوین نقش دگرگونی را برای حرفه خبرنگاری خود برساخت نموده است. بطوری که خبرنگار کُرد ایرانی از منتقل کننده محض پیام شنیداری به خالق محتوی و انتشار دهنده محتوی دیگر شهروندان در سطح کثیر و شبکه ای دگرگون شده است.

در سایه تکنولوژی نوین و اینترنت هر شهروندی در نقش یک اهرم انتقال دهنده محتوی خود و دیگران بعنوان خبرنگارکُرد عضوی از حوزه عمومی تلقی گردید؛ که هم می تواند در ساخت یک گفتمان جمعی بصورت فعال در بستر جمعی حضور داشته باشد و هم می تواند یک شهروند غیرفعال، نظاره گر حضور دیگران در این حوزه باشد. به طور کلی از زمانی که رسانه های اجتماعی در جوامع کُردی ایران گسترش فزاینده خود را دراذهان فردی و جمعی نهادینه نموده اند و زیست رسانه ای شهروندان نظاره گر گذار جامعه حقیقی از جامعه خویشاوندی سنتی به جامعه مدرن و قانون مدار گردید. خبرنگاران حرفه ای کُرد با ریشه ایرانی خود بعنوان شهروندی قانون مدار نقش ارزنده ای در انسجام کالبدی هویت ملی ایرانی داشته اند. کسانى که در زیر لوای یک هویت صلح جوی کُردی در جمع‌آورى و کسب و نشر و تفسير اخبار و اطلاعات شرکت دارند، هیچگاه مصلحت عمومی ایران را فدای نگرش های انحصارگرا نکرده اند. بلکه منتهای درجه کوشش را نموده اند تا اخبار واطلاعاتی را که در اختیار جامعه قرار می دهند در راستای شفاف سازی حقیقت نهفته در دل جامعه ایرانی باشد. صلح اقوام ایرانی در زیر سایه یک هویت ملی مشترک دغدغه اصلی یک خبرنگار کُرد ایرانی است.

توسعه جامعه و گسترش حوزه عمومی عادلانه که تمام اقوام ایرانی سهمی مشترک در ساختن آن داشته باشند همواره خواست رسانه های حقیقی کُردی بوده است. حوزه عمومی مد نظر یک خبرنگار حرفه ای کُرد در قامت یک مجموعه هویت بخش ایرانی، مبادله اخبار و اطلاعات بدون سونگری های منفعت طلب گروهی خاص می باشد. و همیشه یکسان نگری به جایگاه خبرنگاران ایرانی بدور از توجه به قوم و نژاد آنها، خواست این حوزه عمومی می باشد. بستری که حوزه عمومی کُردی بدنبال آن است تشکیل گفتمان سازی اجتماعی برای توسعه همگون و پایدار ایران است. توسعه ای که تمام مناطق و استان های ایران را بعنوان یک کلیت واحد و مساوی درمسیر پیشرفت در نظر بگیرد.

حوزه عمومی مد نظر رسانه های کُردی یک حق اساسى ایرانی تلقى شده که در آن دستورالعمل‌هاى اخلاقى براى کليه کسانى که در جمع‌آورى و کسب و نشر و تفسير اخبار و اطلاعات شرکت دارند، وضع شده است. خبرنگار حرفه ای کُرد ایرانی می داند که اخبار و اطلاعاتى که در اختيار عموم مى‌گذارند صحيح، دقيق و معتبر در جهت تامین صلح ملی و تعامل جهانی با سایر جوامع انسانی باشد. گفتمان سازی اجتماعی مد نظر یک خبرنگار کُرد حرفه ای صیانت و حفظ هویت و خواسته های قومی در دل هویت ملی ایرانی است. آنچه یک هویت کُردی اصیل می طلبد؛ یک زیست انسانی هدفمند و تعامل گرا با سایر اقوام تشکیل دهنده هویت ملی ایرانی است. بدون تردید نقش رسانه های محلی و خبرنگارانی که هویت قومی خود را در جهت بهینه سازی منافع انسانی بدور از تعصبات گذشته گرا در راستای برساخت هویتی مدرن بکار می گیرند در توسعه انسانی برجسته است. نقشی که می تواند بعنوان عنصری مطلوب سهم اصلی در توسعه پایدار ایرانی نیز داشته باشد. چون یک خبرنگار کُرد ایرانی بر اساس تعهد قومی وملی خود در صدد رفع موانع پیش روی توسعه جامعه ایرانی است.

بدون تردید در رشد و گسترش شبکه های اجتماعی آسیب هایی نیز متوجه حوزه عمومی مد نظر رسانه های واقعی کُردی نموده است. اما بر تصمیم سازان و سیاستگذارن ملی حوزه رسانه و خبرنگاری است که در شناخت واقعیت های موجود دچار بحران شناختی نگردند. خطا های راهبردی که توان تشخیص رسانه های غیر حرفه ای از حوزه عمومی توسعه خواه کوردی را ندارند به سهولت می توانند موانع زیادی را در برابر نیروی پیشرانی توسعه ایرانی خبرنگاران حرفه ای کُرد ایجاد نماید. چون رسانه های آماتور و غیر حرفه ای نقشی به مراتب سخت و گزنده تری در بحران جوامع آشفته دارند؛ پس شناخت خبرنگار حرفه ای کُرد و رسانه بومی و محلی که بدنبال هویت بخشی به عناصر مطلوب توسعه هویت ایرانی هستند، بسیار مهم و تاثیر گذار در توسعه پایدار جامعه ایرانی است. زیرا عوامل انسانی غیر حرفه ای نه توان و شرایط نقش پذیری رسانه ای مدرن را دارند و نه اصولا بستر ایفای رسالت واقعی ؛ آنچه هست دست و پا زدن در دنیایی است که به مدد پیدایش شبکه های اجتماعی زمینه ابراز وجود به هر فرد و شهروندی می دهد؛ که در قالب یک خبرنگار به تولید محتوی و خبر و انتشار و ترویج آن در سطح وسیع جهانی بنمایند. لذا هر شهروندی که عضو ی از این شبکه ها شود به سهولت و بدون هیچگونه تخصص و حتی تعهدی می تواند یک خبرنگار باشد و آنچه می خواهد بدون توجه به پیامد های ان نشر نماید.

اینجاست که خبرنگارواقعی و خیرخواه جامعه کُردی هم می تواند بعنوان پیش ران توسعه ایران نسبت به حفظ و صیانت هویت قومی خود در بستر جهانی اقدام نماید و هم می تواند با غوطه ور شدن در بحران های هویتی نقش حرفه ای خود را به بستر نگرش سطحی جامعه محدودیت زا تقلیل دهد. آن جاست که مرگ گفتمان اجتماعی تحول خواه حتمی می گردد و مرز بین حوزه عمومی مانع زدای توسعه پایدار باحوزه خصوصی مانع زای گسترش هویت قومی نیز بار معنایی خود را از دست می دهد.

کد خبر 36663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha