میزان استخراج نفت و گاز در مناطق تحت کنترل کُردها در سوریه چقدر است؟

سرویس سوریه- کُردهای سوریه روزانه نزدیک‌ به ۵۰ هزار بشکه نفت خام از میادین مختلف شمال و شرق سوریه استخراج می‌کنند.

به گزارش کُردپرس، در دوره رئیس‌جمهور سابق آمریکا «دونالد ترامپ» مجوز توسعه و نوسازی میادین نفتی و گازی مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه و استفاده از درآمدهای نفتی برای تأمین مالی کمک‌های بشردوستانه و بازسازی زیرساخت‌های ویران شده به شرکت Delta Crescent Energy داده شده بود، اما دولت بایدن سال گذشته از تمدید این قرارداد خودداری کرد.

میدان های نفتی سوریه

میادین رمیلان که تحت کنترل اداره خودگردان قرار دارند، روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه نفت خام تولید می کنند و این در حالی است که میزان تولید نفت در تمام مناطق تحت کنترل "خود مدیریتی" به بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت در روز می‌رسد.

اداره خودمختار نفت خام را از طریق مخازن شرکت "القاطرچی" به مناطق تحت کنترل دولت سوریه، اقلیم کُردستان عراق و علاوه بر آن از طریق برخی بازرگانان سوری نفت را از طریق تانکر و گذرگاه منبج به مناطق تحت کنترل مخالفان سوری در جرابلس، الباب در شمال شرقی حلب می‌فرستد.

از سوی دیگر، دولت سوریه از طریق پالایشگاه‌های محلی، نفت را به مشتقات (بنزین - گازوئیل - نفت سفید) تبدیل می‌کند و در جایگاه های سوخت مناطق تحت کنترل خود می فروشد.

اداره خودگردان علاوه بر نفت در نیروگاه سویدیه در جنوب رمیلان روزانه «نیم میلیون متر مکعب» گاز استخراج می‌کند که از آن روزانه ۱۴ هزار سیلندر گاز خانگی پر می‌شود و برای مصارف عمومی به مناطق تحت کنترل اداره خودگردان و مناطق دیگر سوریه فرستاده می‌شود. همچنین از نیروگاه شدادی در جنوب حسکه روزانه ۱.۲ میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله حسکه به مناطق تحت کنترل دولت سوریه به ایستگاه ریان در حومه شهر حمص ارسال می‌شود.

آماده ارائه نفت در برابر غذا برای سوریه هستیم

به گزارش کُردپرس، المانیتور خبر داد شرکت انگلیسی "Gulfsands Petroleum" پیشنهاد جنجالی "نفت در برابر غذا" را ارائه کرده که هدف آن استفاده از درآمدهای نفتی سوریه برای تامین مالی "پروژه های بشردوستانه، اقتصادی و امنیتی" در سراسر سوریه است.

جان بل از اعضای ارشد این شرکت به المانیتور گفته است که این اقدام آغاز بازگشت شرکت های نفتی به سوریه است و عواید حاصل از فروش نفت به جای آن که در اختیار دولت سوریه قرار گیرد تا پروژه های مذکور را تامین مالی کند، به صندوقی که تحت نظارت سازمان ملل متحد اداره می شود، سپرده می شود.

چگونه این اقدام با تحریم های سزار هماهنگ می‌شود؟

بل در گفت‌وگو به المانیتور خاطرنشان کرد، این طرح به کاخ سفید و وزارت‌های خارجه آمریکا و انگلیس ارائه شده و در حال حاضر در حال بررسی است و در راستای تحریم‌های اعمال‌شده علیه دولت سوریه است.

وی افزود: این طرح شبیه اقداماتی است که پیشتر در مورد کشورهای مشمول تحریم مانند ایران و عراق اجرا شده بود.

بر اساس طرح پیشنهادی، یک سوم درآمدهای نفتی به شرکت های انرژی تعلق خواهد گرفت. اجرا شدن این طرح نیازمند تایید (دولت سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه) و همچنین حمایت دولت های بین المللی از جمله ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، ترکیه و بازیگران منطقه ای است.

بل ادامه داد: تمامی تاسیسات نفتی سوریه را می توان برای تولید بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز آماده کرد که مجموع درآمد سالانه آنها با قیمت فعلی نفت، می‌تواند به بیش از ۲۰ میلیارد دلار برسد.

از سوی دیگر، با توجه به دشواری و عدم امکان گردهمایی طرف های سوری و بین‌المللی و منطقه‌ای در پشت یک میز، کارشناسان سیاسی پیشنهاد این شرکت را «غیرواقعی» ارزیابی می‌کنند.

کد خبر 35526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha