آیا ترکیه در آستانه حمله دیگری به کردهای سوریه است؟

سرویس جهان- با وجود مخالفت های مکرر آمریکا با عملیت نظامی ترکیه علیه کردهای، گزارش‌ها حاکی از تجمع نیرو و تجهیزات ترکیه در نزدیکی مناطقی است که ترکیه قصد دارد آنها را از کنترل کردها خارج کند.

به گزارش کردپرس، با وجود اینکه از میزان تهدید ترکیه علیه کردهای سوریه مقداری کاسته شده است اما گزارش برخی نهادهای ناظر بر وضعیت سوریه نشان می‌دهد که آنکارا به انتقال نیرو و تجهیزات برای انجام عملیات دیگری علیه کردهای سوریه ادامه می دهد.

مقامات ترکیه مشخصات تاکید کرده‌اند که قصد دارند دو شهر تل رفعت و منبج را از کنترل نیروهای کرد خارج کنند. زیرا به گفته آنها، نیروهای کرد از این دو منطقه به عملیات نفوذی یا گلوله باران مناطق تحت کنترل ترکیه و شورشیان سوریه اقدام می کنند.

این در حالی است که آمریکا به عنوان متحد اصلی نیروهای کرد سوریه همچنان با انجام عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد مخالفت میکند. دانا استراول، دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا شب گذشته از مخالفت جدی کشورش با عملیات نظامی ترکیه علی کردها خبر داد.

با این حال دیده بان حقوق بشر سوریه در گزارش های چند روز گذشته خود از نقل و انتقالات نظامی از سویی ترکیه به سمت مرزهای این کشور با سوریه خبر داده است. براساس این گزارش ها، هم اکنون چندین کاروان نظامی همراه با تجهیزات سنگین مانند توپخانه و تانک، در مرز ترکیه با سوریه مستقر شده است. از سوی دیگر، برخی مقامات کرد سوریه به رسانه‌هایی مانند الشرق الاوسط گفته اند مذاکرات آنها با دولت مرکزی سوریه مثمر ثمر بوده است و آنها قصد دارند جبهه مشترکی علیه ترکیه ایجاد کنند.

در حالیکه برخی رسانه‌های وابسته به شورشیان تحت حمایت ترکیه ادعا کرده‌اند که نیروهای دولتی سوریه در حال خروج از اطراف منبج هستند نشریه المانیتور به نقل از منابع خود این گزارش ها را تکذیب کرده است.

از جمله نشانه های جدی بودن عملیات نظامی احتمالی ترکیه علیه کردها اعلام وضعیت فوق العاده در مناطق تحت کنترل کردها و اعلام آمادگی نیروهای شورشی وابسته به ترکیه برای شرکت در عملیات نظامی جدید علیه نیروهای کرد سوریه است. فرماندهان ارشد شورشیان به المانیتور گفتند نیروهای آنها آماده عملیات نظامی جدید بوده و منتظر صدور فرمان آغاز عملیات از سویی فرماندهان نظامی ارتش ترکیه هستند.

برخی تحلیلگران مسائل سوریه نیز عملیات نظامی احتمالی علیه کردها توسط ترکیه را بعید نمیدانند. فراس فهام، پژوهشگر مرکز مطالعات جسور به المانیتور گفته است نیروهای دولتی سوریه در منبج و عین عیسی مستقر شده اند اما روسیه به عنوان متحد ترکیه در سوریه، تل رفعت را زیاد دارای ارزش استراتژیک نمی بیند و اگر مسکو با آنکارا به تفاهم برسد، ممکن است به ترکیه اجازه دهد این شهر را تصرف کند. او بر این باور است که روسیه نخواهد گذاشت ترکیه به سمت عین عیسی و منبج دست درازی کند.

کد خبر 35513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha