آمریکا ترکیه را از حمله به نیروهای کُرد بازمی‌دارد

سرویس سوریه- یک محقق آمریکایی اظهار کرد: فشارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند ترکیه را از تشدید تنش‌ها علیه «SDF» باز دارد.

به گزارش کُردپرس، ایرینا زاکرمن محقق و پژوهشگر سیاسی آمریکایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های شمال سوریه، اظهار کرد: فشار آمریکا می‌تواند ترکیه را از تشدید تنش علیه نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) باز دارد.

وی گفت:ظهور حزب عدالت و توسعه روابط ایالات متحده و ترکیه را تحت تاثیر قرار داد، زیرا دولت ترکیه با داعش به عنوان یک تهدید امنیتی جدی آنگونه که ایالات متحده می‌خواهد، برخورد نکرد.

وی افزود: ترکیه برای مبارزه با این سازمان افراطی با آمریکا همکاری نزدیکی نداشت و این چیزی است که امروز واشنگتن باید جدی تر به آن بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: اردوغان امروز خود را در شرایط پیچیده ای می بیند، چرا که در یک سال آینده با انتخابات مهمی روبرو است و این در حالی است که ارزش پول ملی ترکیه همچنان در حال سقوط است.

وی افزود: کمک کشورهای خلیج فارس یا معامله با الیگارش‌های روسیه هم نمی‌تواند اقتصاد ترکیه را نجات دهد چرا که واشنگتن کارت های زیادی برای تأثیرگذاری بر ترکیه در دست دارد.

زاکرمن به توانایی واشنگتن در تاثیرگذاری بر اقتصاد ترکیه اشاره کرد و گفت: در صورت امتناع ترکیه از پاسخگویی به خواسته های آمریکا و حمله آنکارا به متحدان کُرد ایالات متحده در شمال سوریه، واشنگتن تحریم‌های جدیدتری علیه آنکارا وضع می‌کند.

زاکرمن به احتمال تغییر مسیر سیاست ترکیه در قبال کُردها از طریق سیاست اقتصادی عمدی آمریکا علیه آنکارا اشاره کرد و گفت: در نهایت فشارهای اقتصادی آمریکا، ترکیه را مجبور می‌کند که دست از اقدام نظامی علیه کُردها بردارد.

یکشنبه گذشته، لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی، گفت: تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا ایالات متحده هواپیماهای جنگی F 16 را برای حمایت از امنیت ملی ترکیه، تحویل این کشور دهد.

گراهام در مقاله‌ای که پیشتر در فاکس نیوز منتشر کرده بود، بر لزوم یافتن یک فرمول موازنه برای حفظ روابط آمریکا و ترکیه و تضمین ثبات برای مأموریت مبارزه با داعش با همکاری نیروهای SDF تأکید کرده‌ بود.

کد خبر 35075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha