واشنگتن امتیازی به ترکیه در موضع گسترش ناتو نداده است

سرویس جهان- برخی مقامات آمریکایی ارتباط این کشور با مناقشه ترکیه با سوئد و فنلاند بر سر حمایتشان از کردها و پیوستن آنها به ناتو را رد کرده و تاکید کرده اند آمریکا برای جلب رضایت ترکیه در موضوع گسترش ناتو هیچ امتیازی به آنکارا نداده است.

به گزارش کردپرس، در پایان دیدار شب گذشته میان مقامات ارشد ترکیه، سوئد، فنلاند و سازمان ناتو، موافقت ترکیه با عضویت این دو کشور در این پیمان نظامی اعلام شد. بر اساس بیانیه پایانی که منتشر شده دو کشور سوئد و فنلاند در مقابل اعلام موافقت ترکیه با عضویت آنها در ناتو متعهد شده اند نگرانی های ترکیه در مورد حضور فعالان کرد در این کشور را رفع کنند و تحریم تسلیحاتی علیه آنکارا را که پس از حمله ترکیه به کردهای سوریه در سال 2019 وضع شده، بردارند.

اما برخی مراکز سیاسی اعلام کرده اند که آمریکا نیز که در دوران جو بایدن موضع انتقادآمیزی در مورد ترکیه داشته، پس از این توافق موضع نرمتری اتخاذ کرده که از جمله آن موافقت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با ملاقات با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست سران ناتو در اسپانیاست. اندیشکده شورای آتلانتیک این مسئله را دستاوردی برای اردوغان توصیف کرده است.

اما یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است کشورش در مقابل چراغ سبز ترکیه به عضویت سوئد و فنلاند در ناتو هیچ امتیازی به آنکارا نداده است.

یکی از درخواست های مشخص ترکیه از آمریکا خرید جنگنده های اف 16 جدید از این کشور و ارتقا جنگنده های موجود در ترکیه بوده است اما این مقام آمریکایی که نام او فاش نشده، تاکید کرده است که آمریکا بخشی از این توافق نبوده و هیچ امتیازی در خصوص این توافق به ترکیه نداده است.

همچنین نشریه رول کال که ببیشتر اخبار کنگره آمریکا را تحلیل و منتشر می کند، در گزارشی نوشت: نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب، تاکید کرده اند که ترکیه نباید از آمریکا انتظار داشته باشد در مقابل موافقت این کشور با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، امتیازی بدهد.

بر اساس گزارش این نشریه، برخی نمایندگان مانند باب منندز که روی برخی موضوعات مانند فروش سلاح تاثیرگذار هستند، مخالفت خود را با دادن هرگونه امتیاز به ترکیه در مقابل موافقت با گسترش ناتو اعلام کرده اند.

این نشریه تاکید کرده است با این که سوئد و فنلاند در وضعیت مشابه با آمریکا، در موضوع حمایت از کردهای سوریه قرار دارند و با خواسته های ترکیه در مورد دست برداشتن از حمایت از کردها موافقت کرده اند اما آنکارا تاکنون نتوانسته است مانع ادامه همکاری آمریکا با کردهای سوریه شود.

کد خبر 34785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha