هشدار انستیتو واشنگتن درباره وضعیت خطرناک کردهای سوریه

سرویس جهان- موسسه واشنگتن هشدار داد خروج آمریکا از شمال سوریه، افزایش نفوذ روسیه در این منطقه و موضع تهاجمی ترکیه علیه نیروهای کرد همپیمان آمریکا، کردهای سوریه را با آینده ای نامطمئن روبه رو کرده است.

به گزارش کردپرس، انستیتو واشنگتن برای خاورمیانه، در تحلیلی پیرامون وضعیت کردهای سوریه پس از خروج آمریکا از شمال سوریه، تهاجم های مکرر ترکیه علیه کردها و افزایش نفوذ روسیه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، هشدار داد وضعیت کردها خطرناک است و آمریکا باید اقداماتی را برای محافظت از کردهای همپیمان خود انجام دهد.

این اندیشکده خطاب به دولت آمریکا هشدار داده آنها باید بپذیرند که هم آمریکا و همپیمانان کرد، عرب و مسیحی آن تا حد زیادی نفوذ خود را در سوریه از دست داده اند. همزمان افزایش نفوذ روسیه در شمال شرق سوریه و ادامه تهاجم ترکیه و شورشیان تحت کنترل این کشور، بی ثباتی را در این منطقه افزایش داده و باعث تضعیف استراتژی بین المللی در حمایت از تلاش های ضدتروریستی شده است.

این موسسه، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از شمال سوریه را که باعث روبه رو شدن کردها با خشونت ترکیه و شورشیان شد، عامل تضعیف نفوذ آمریکا در سوریه عنوان کرده است. انستیتو واشنگتن تاکید کرده است که حملات ترکیه و شورشیان این کشور به کردهای سوریه ادامه دارد و ترکمانها، اعراب و افراط گرایان در شهرهای کردنشین تحت کنترل ترکیه اسکان داده می شوند.

در این تحلیل به گلایه کردها از خیانت آمریکا و عدم جلوگیری واشنگتن از اقدام نظامی ترکیه اشاره شده که به نوشته این موسسه، این مسئله باعث ایجاد اختلاف میان رهبران کرد سوریه و دولت آمریکا شد به طوری که کردها با دولت های روسیه و سوریه بر سر استقرار ارتش سوریه در منطقه حائل به توافق رسیدند.

اندیشکده واشنگتن همچنین با اشاره به ادامه گشت زنی های ترکیه و روسیه در شمال سوریه و برخوردهای مکرر نظامیان روسی با نیروهای آمریکایی، این مسئله را تنگ تر شدن حلقه محاصره نیروهای آمریکا و کردها دانسته است.

این اندیشکده آمریکایی به دولت آمریکا پیشنهاد کرده است تا اقداماتی را در راستای محافظت از کردهای سوریه و نیز نیروهای اعزامی این کشور انجام دهد.

اندیشکده واشنگتن پیشنهاد کرده است آمریکا منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را یک منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد تا از هر گونه حمله به کردها و مسیحیان این منطقه جلوگیری شود و روسیه نیز آزادی عمل کمتری برای افزایش نفوذ در آن داشته باشد.

همچنین پیشنهاد شده آمریکا ترکیه را مجبور کند ضمن خروج از مناطق کردنشین سوریه، مانع از اسکان دادن اعراب در مناطق اکثرا کردنشین سوریه توسط آنکارا شود.

این موسسه هشدار داده است ادامه اختلافات داخلی میان کردهای سوریه یک مانع جدی محسوب می شود و آمریکا باید کنفرانسی را در واشنگتن برای پرداختن به مسئله محافظت از کردها و آینده حضور این کشور در سوریه برگزار کند.

اندیشکده واشنگتن ادعا کرده است استفاده از تجربه اقلیم کردستان عراق که رابطه خوبی با دولت مرکزی دارند، می تواند راهکار خوبی برای سامان دادن به کردها در شمال سوریه باشد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 330216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha