آیا کردها مانعی برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هستند؟

سرویس جهان- برخی دیپلمات‌های غربی با اشاره به حضور قابل توجه کردها در بدنه سیاسی دو کشور فنلاند و سوئد، مخالفت ترکیه با پیوستن این دو کشور به ناتو را غیرمنتظره نمی دانند.

به گزارش کردپرس، مقامات ارشد ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور واکنش تندی به درخواست دو کشور فنلاند و سوئد برای پيوستن به ناتو نشان داده و این دو کشور را به حمایت از پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه متهم کرده اند.

یکی از مقامات سوئدی در این باره به فایننشال‌تایمز گفته است تعداد قابل توجهی شهروند کرد در سوئد زندگی می کنند. تعدادی از نمایندگان پارلمان سوئد نیز کرد هستند. این کشور در حوزه مسائل کردی فعال است. از این که این موارد تاثیر منفی بر درخواست سوئد داشته باشد نگران هستیم.

ابراهیم کالین، از مقامات ارشد ترکیه نیز امروز در مصاحبه با رويترز، ضمن متهم کردن سوئد به حمایت از گروههای کردی، تلویحا حمایت از عضویت سوئد در ناتو را به تحت فشار قرار دادن هواداران پ.ک.ک در این کشور منوط کرده است.

شبکه سی ان بی سی آمریکا نیز سوئد را یکی از حامیان یگان‌های مدافع خلق سوریه دانسته که ترکیه از آن به عنوان شاخه سوری پ.ک.ک نام می برد. این شبکه به دیدار برخی وزرای دولت سوئد با رهبران یگان‌های مدافع خلق اشاره کرده است. در حال حاضر شش تن از نمایندگان پارلمان سوئد کرد هستند.

آن طور که نشریه اکسیوس گزارش کرده، مقامات آمریکایی برای نرم کردن مواضع تند کنونی ترکیه تلاش می‌کنند.

کد خبر 32408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha