مسببین فاجعه شنگال که با اهمال باعث وقوع آن شدند باید مجازات شوند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- روسای مشترک اتحادیه میهنی کردستان طی پیامی به مناسبت ششمین سالگرد وقوع قتل عام ایزدی ها در شنگال تاکید کردند که باید مسببین فاجعه شنگال که با اهمال باعث وقوع آن شدند، مجازات شوند.

به گزارش کردپرس، در پیامی که از سوی لاهور شیج جنگی و بافل طالبانی روسای مشترک حزب اتحادیه میهنی کردستان به مناسبت ششمین سالگرد وقوع قتل عام کردهای ایزدی توسط داعش در شنگال منتشر شده، درخواست شده که نهادهای مرتبط در جامعه جهانی و دولت عراق و اقلیم کردستان تلاش های خود را برای معرفی این قتل عام به عنوان نسل کشی به کار گرفته و داعش و مرتکبین جنایات علیه کردهای ایزدی و آنان که با اهمال مسبب و عامل وقوع فاجعه شنگال شدند، در دادگاهی عالی مجازات شوند.

همچنین با اشاره به مصائب و دشواری های زندگی کنونی ایزدی ها درخواست شده که همه طرف ها و جریان ها، به دور از شعار سردادن اقدامی برای حل مشکلات ایزدی هایی که فاجعه نسل کشی را از سر گذرانده اند انجام داده و از عادی سازی زندگی شهروندان در شنگال حمایت کنند و به دور از مناقشات و منافع حزبی خود، ایزدی ها، هویت خود و فرهنگ تکثر گرایی و همزیستی مسالمت آمیز میان طیف ها را حفظ کنند.

روسای مشترک اتحادیه میهنی اعلام کرده اند که لازم است احزاب سیاسی اقلیم کردستان دوش به دوش دولت عراق و جامعه جهانی در روند احیا و بازسازی شنگال و بازگرداندان ساکنین آواره آن به محل سکونت آبا و اجدادی خود، تلاش کرده و دولت و نهادهای مرتبط یافتن ایزدی های ربوده شده را در اولویت امور و کارهای خود قرار دهند.

لازم به ذکر است که در پی حمله داعش به شنگال در 3 اوت 2017 هزاران کرد ایزدی توسط این گروه قتل عام و یا ربوده شده و به بردگی گرفته شدند و صدها هزار ایزدی نیز پس از این حمله از محل سکونت خود آواره شده و در اردوگاه های آوارگان اقلیم کردستان اسکان داده شدند.

کد خبر 316469

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha