تلف شدن زنبورهای ۱۰ هزار کلنی عسل در مهاباد/ ابهام در کیفیت سموم کشاورزی!

سرویس آذربایجان غربی- در حالیکه رییس هیات مدیره تعاونی زنبورداران مهاباد استفاده از سموم نامرغوب در بخش کشاورزی این شهرستان را دلیکک خسران ۲۵۰ میلیارد ریالی به زنبورداران می داند، کارشناس جهاد کشاورزی مهاباد معتقد است، سموم نامرغوب نبوده است.

به گزارش کردپرس، هفته گذشته خبر تلف شدن بیش از ٢٢ هزار کندوی زنبور عسل در مهاباد و بوکان مطرح شد و دلیل این مسئله از سوی تعاونی های زنبورداران استفاده از سموم نامرغوب برای سم پاشی مزارع کشاورزی اعلام شد. سمومی که از طریق جهاد کشاورزی و منابع مجوز دار در اختیار کشاورزان قرار گرفته است!

اما کارشناس مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار کردپرس در خصوص تلفات زنبوردارن پس از انجام سم پاشی باغات و مزارع کشاورزی می گوید: سموم استفاده شده در باغات کشاورزی مهاباد نامرغوب نبوده است.

تورج شمس برهان ادامه می دهد: سازمان حفظ نباتات ارگان پایه محسوب شده و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط به مقابله با آفت ها در سطح کشور را ارائه می‌کند و توصیه جهاد کشاورزی مهاباد نیز بر همین اساس بوده است.

او اضافه می کند: سازمان حفظ نباتات در اسفندماه لیست سموم قابل استفاده و غیر قابل استفاده برای مقابله با آفات را اعلام کرد. لذا این موضوع در مهاباد نیز به تمامی سم فروشی های سطح شهرستان اعلام و در اطلاعیه رسمی این موضوع به تمامی کشاورزان و باغداران شهرستان نیز هشدار داده شد.

کارشناس مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی مهاباد می گوید: متاسفانه بخشی از خسارتی که به زنبورداران وارد شده است به دلیل استفاده از گونه ای سم بوده که در لیست به عدم استفاده از آن توصیه شده بود در حالی که سم نامرغوب نیست اما به دلیل خسارات احتمالی دستور به عدم استفاده از آن توصیه نشده است.

شمس برهان گفت: زنبورداران با میل و رغبت خود کندوهای زنبور خود را در باغات کشاورزان و باغداران قرار می دهند و اولویت با مالک زمین است و زمانی که باغدار قصد سمپاشی باغ و زمین کشاورزی خود را دارد باید به زنبورداران اعلام ‌کند تا آنها کندوهای زنبور را از محل دور کنند زیرا ممکن است در موقع سمپاشی متحمل ضرر و زیان شوند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر استفاده از سم مذکور نیز متوقف شده است، اضافه کرد: هماهنگی لازم باید در زمان سمپاشی بین زنبورداران و باغداران انجام بگیرد تا از وقوع خسارت جلوگیری شود.

به گزارش کردپرس، مدیرعامل تعاونی زنبوداران مهاباد اعلام کرده است: طی سم پاشی مزارع کشاورزی به ویژه یونجه، زنبورهای عسل بیش از ۱۰ هزار کلنی نابود شده و ۵۰ درصد از زنبورهای عسل این کلنی ها از بین رفته به بیش از ۱۰۰ نفر از زنبورداران فعال این شهرستان خسارت کامل وارد آمده است.

کد خبر 30672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha