حاکمیت و تحقق منافع عراق، نخستین عناصر گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا هستند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نخست وزیر عراق از حاکمیت و تحقق منافع کشورش به عنوان نخستین عناصر گفت و گوی راهبردی پیش رو با آمریکا نام برد.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز، دفتر اطلاع رسانی مصطفی کاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وی در جریان سفر خود به شهر موصل، مرکز استان نینوا در شمال غرب این کشور به مناسبت ششمین سالگرد اشغال این شهر از سوی گروه تروریستی داعش، بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) با شماری از نمایندگان عشایر و بزرگان این استان مرزی دیدار کرده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، کاظمی در این دیدار ضمن تاکید بر این که موصل نمایانگر یک تاریخ و میراث فرهنگی و انسانی است، یادآور شد که این شهر مورد حمله تروریست های داعش قرار گرفت با این حال در یک حماسه قهرمانانه آزاد گشت که مایه افتخار است و در آن خون مردم عراق در هم آمیخته شد.

نخست وزیر عراق در ادامه نیز اهمیت همزیستی و تنوع دینی و قومیتی در استان نینوا را مورد تاکید قرار داده، آن را ویژگی و عامل قدرت برشمرد و خاطر نشان ساخت که این استان با همبستگی همه مردمان آن از اقوام و ادیان مختلف، شاهد پیشرفت و شکوفایی خواهد بود.

کاظمی با اشاره به چالش های پیش روی دولت جدید عراق در شرایط کنونی، تاکید کرد که دولت با توجه به بحران مالی ناشی از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، همه تلاش خود را برای مقابله با شیوع نسل جدید ویروس کرونا (کووید-19) انجام می دهد.

به گفته نخست وزیر عراق، در نتیجه برنامه ریزی ضعیف و اتکای کامل این کشور بر نفت، دولت وی یک میراث سنگین به ارث برده و یک خزانه خالی تحویل گرفته با این حال شانس موفقیت در ساخت یک کشور شهروندمدار فراهم است.

کاظمی در رابطه با گفت و گوی راهبردی میان عراق و آمریکا که قرار است فردا (پنج شنبه) از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شود نیز تاکید کرد که نخستین عناصر گفت وگو، حاکمیت و تحقق منافع کشورش می باشد.

نخست وزیر عراق در پایان نیز ضمن تاکید بر این که شهروندان، حاکمان قانونی هستند و باید به جای ناراحتی از همه خواسته های آنها، برای تحقق آن به صورت جدی تلاش کرد، وعده داد که هیئت دولت برای بررسی اوضاع نینوا و تصمیم گیری در رابطه با این استان، در آینده یک جلسه را در شهر موصل برگزار کند.

این در حالی است که کاظمی در جریان سفر خود به شهر موصل همچنین در مقر فرماندهی عملیات نینوا با فرماندهان نظامی و امنیتی تشکیل جلسه داده، پل تازه تاسیس الحریه (آزادی) را افتتاح کرد و به بازدید از موزه تمدن این شهر و مسجد النوری نیز پرداخت، مسجدی که در سال 2014 میلادی ابوبکر بغدادی، سرکرده سابق داعش از منبر آن بالا رفت تا تاسیس خلافت خودخوانده این گروه تروریستی را اعلام کند.

کد خبر 303059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha