ادامه افزایش قیمت روغن در کُردستان سوریه

سرویس سوریه- قیمت روغن نباتی در شمال و شرق سوریه بصورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و اکنون شرایط به چیزی فراتر از قدرت خرید مردم رسیده است.

به گزارش کُردپرس، قیمت یک بطری چهار لیتری روغن نباتی در شمال سوریه به ۴۲ هزار لیر رسیده است.

براساس گزارش‌ها، ساکنان شهر حسکه در کُردستان سوریه، نارضایتی خود را از افزایش روز به روز قیمت روغن نباتی بدون آن که نظارت موثری بر تداوم این گرانی‌ها اعمال شود، ابراز می کنند.

محمد رمضان از روزنامه‌نگاران حسکه در گفت‌وگو با کُردپرس، گفت: این سوال به یک سوال تکراری و معمول در شهر حسکه تبدیل شده است که آیا ما یک لیتر نفت می خواهیم یا روغن؟ چرا قیمت روغن مانند قیمت نفت هر روز دچار فراز و فرود می‌شود، بدون آنکه نظارتی انجام شود؟

وی با بیان اینکه در یک خانواده پنج نفره زندگی می‌کند، گفت: سیب زمینی سرخ شده را فراموش کرده‌ایم. برای سرخ کردن سیب زمینی یا چیزی دیگری به مصرف یک و نیم لیتر روغن نیازمندیم و حال قیمت روغن نباتی به شکل سرسام‌ آوری افزایش یافته است.

وی افزود: به طور کلی گرانی کالا و اجناس مسئله سنگینی است که امروز بر زندگی مردم سوریه سایه می‌افکند.

بازارهای حسکه به ویژه با فرا رسیدن ماه رمضان شاهد افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی به ویژه روغن های گیاهی و حیوانی شده‌اند.

قیمت یک بطری روغن آفتابگردان چهار لیتری در مغازه ها به ۴۲ هزار لیر رسیده در حالی که قیمت روغن‌های دیگر به ۲۶۵۰۰ لیر می رسد.

وی با اشاره به همسایه ۶۰ ساله خود که مردی با ۱۵ سر عائله است، گفت: این مرد شصت ساله با خانواده ۱۵ نفری از وضعیت مالی بسیار بدی رنج می‌برند و دیگر مانند گذشته از روغن استفاده نمی کنند.

وی یادآور شد: ما امروز علاوه بر مسئله روغن با مسئله شکر و گوشت و برنج هم‌ روبرو هستیم و تاجرها در ماه رمضان به مردم رحم نمی‌کنند.

اما محمد اسعد، صاحب یک فروشگاه عمده فروشی مواد غذایی در گفت‌وگو با رسانه‌های شمال سوریه، ادامه افزایش قیمت نفت را به جنگ روسیه و اوکراین ربط می دهد و می‌گوید: جنگ روسیه و اوکراین منبع اصلی بحران است، بنابراین کشورهای اروپایی و در کل خاورمیانه تحت تأثیر این بحران قرار گرفته‌اند.

اسعد خاطرنشان می‌کند: قبلا با گران شدن کالا، هر بسته تنها یک دلار افزایش قیمت داشت، اما پس از جنگ اوکراین، این‌افزایش قیمت از ۱۵ تا ۲۰ دلار در هر بسته افزایش یافته است و این شامل تمام اجناس و مواد غذایی می‌شود.

وی افزود: قبل از جنگ، صاحبان مغازه‌های عمده فروشی روزی ۱۰۰ کارتن از کالایی مانند روغن می فروختند، اما الان فروش به ۱۰ کارتن رسیده است. چون قیمت ها بالا رفته است، مشتریان دیگر قدرت خرید ندارند.

به گفته محمد رمضان، در شهر حسکه، اغذیه‌ فروشان از جمله "محمد احسن" که صاحب مغازه فلافل فروشی است، به او گفته‌ است که ساکنان از او خواسته اند تا روغن مستعملی را که قبلا استفاده کرده است را به آنها بفروشد، زیرا آنها قادر به خرید روغن از مغازه ها نیستند.

او خاطرنشان کرد: هر سه روز یکبار روغن را عوض می کنیم؛ گر چه قیمت ساندویچ را از هزار لیر به به ۱۵۰۰ لیر رسانده‌ایم، اما باز هم در حال ضرر هستیم.

به گزارش کُردپرس، این‌ افزایش قیمت‌ها در بازار سوریه تنها مختص به این کشور نیست و افزایش قیمت دانه‌های روغنی و قیمت نفت یک مسئله جهانی است و امروز قیمت یک‌‌ بطری ۲ لیتری روغن سرخ کردنی در آلمان از یک و نیم یورور به حدود چهار یورو رسیده است. کارشناسان علت اصلی افزایش قیمت جهانی را جنگ روسیه و اوکراین ذکر می‌کنند.

کد خبر 30293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha