جدی بودن بغداد در اجرای حکم لغو اختیارات نفتی اقلیم کردستان

سرویس جهان- نشریه تخصصی اویل پرایس هشدار داد تمایل بغداد برای ایجاد شرکت نفت کردستان توسط دولت مرکزی عراق نشانه جدیت هرچه بیشتر بغداد برای پایان دادن حاکمیت اقلیم کردستان بر منابع نفت و گاز این منطقه است.

به گزارش کردپرس، نشریه تخصصی حوزه نفت و گاز به نام اویل پرایس، در تحلیلی پیرامون صدور حکم نفتی حاکمیت اقلیم کردستان بر منابع نفت و گاز خود، از جدی بودن دولت مرکزی عراق برای پایان دادن به فعالیت مستقل نفتی اقلیم کردستان عراق خبر داده است.

این نشریه با اشاره به این که وزارت نفت عراق تمایل خود را برای تشکیل شرکتی به نام شرکت نفت کردستان برای ساماندهی مسائل نفت و گاز اقلیم کردستان نشان داده است، این اقدام را نشانه جدیت بغداد در خارج کردن کنترل اقلیم کردستان عراق برای منابع نفت و گاز این منطقه دانسته است. این نشریه به نقل از منابعی گفته است وزارت نفت عراق خواستار ارسال کپی تمامی قراردادها و اسناد مربوط به حوزه نفت و گاز اقلیم کردستان عراق در 18 سال گذشته توسط دولت اقلیم کردستان به بغداد شده است.

اویل پرایس به طور تلویحی گفته است که دولت آمریکا نیز در این مورد از دولت مرکزی عراق حمایت می کند.

این نشریه با اشاره به اینکه روسیه از طریق شرکت های بزرگ نفتی و گازی این کشور بخش بزرگی از صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان را تحت کنترل خود قرار داده است، حکم جدید دادگاه فدرال عراق مبنی بر نفی فعالیت های مستقل نفتی و گاز اقلیم کردستان را عامل بوجود آمدن چالش های جدید در این خصوص دانسته است. اویل پرایس حضور شرکت های نفتی روسیه در اقلیم کردستان را نه تنها به نفع اقلیم کردستان و عراق نداسته بلکه تاکید کرده است که این مسئله تنها به افزایش نفوذ روسیه در اقلیم کردستان و بدتر شدن رابطه میان دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان عراق منجر شده است.

اویل پرایس یکی از اشکالات فعالیت های نفتی اقلیم کردستان را سلطه شرکت ها و کشورهای خارجی بر منابع نفت و گاز اقلیم کردستان عنوان کرده است. این نشریه به عنوان مثال اشاره کرده است که شرکت های روسی بیش از 60 درصد خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان به ترکیه را در اختیار دارند و همچنین 80 درصد سهام 5 میدان نفتی اقلیم کردستان متعلق به شرکت های نفتی روسیه است.

این نشریه کنترل روسیه بر بخش بزرگی از صنعت نفت اقلیم کردستان را به مناقشات میان مسکو آمریکا نیز نسبت داده است اما تاکید کرده است در نهایت اقلیم کردستان کنترل بر منابع نفتی خود را به نفع روسیه از دست داده است و اکنون با توجه به حکم دادگاه فدرال عراق، تمام قراردادهای اربیل با شرکت های خارجی مشمول بازبینی قرار می گیرند و شکست بزرگی برای دولت اقلیم کردستان عراق محسوب می شود.

کد خبر 30138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha