سد مهاباد به سرریز شدن نزدیک شد/ افزایش ١١ میلیون متر مکعبی حجم آب

سرویس آذربایجان غربی- مدیر امور آب مهاباد گفت: حجم آب مخزن سد مهاباد به ١٧٢.٦٣ میلیون متر مکعب رسیده و ١١ میلیون متر مکعب نسبت به سال قبل افزایش حجم آب دارد و تنها 20 میلیون متر مکعب تا پر شدن کامل سد باقی مانده است.

رضا جهین روز ‌شنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار کردپرس اظهار کرد: با وجود بارندگی های اخیر در حال حاضر تراز سد مهاباد هزار و ٣٥٦ متر از سطح دریاهای آزاد است که این مقدار ٢ متر بیشتر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

او اضافه کرد: ورودی آب به سد مهاباد، ٢٠.٣٩ متر مکعب بر ثانیه و خروجی ٠.٨ متر مکعب بر ثانیه است.البته میزان ورود آب در سال گذشته در زمان مشابه ٢٦.٤ متر مکعب بر ثانیه و خروجی ٢٠.٩٢ بود.

جهین با بیان اینکه ذخایر برفی خوبی در بالا دست مهاباد وجود دارد، اظهار کرد: همانطور که انتظار می رفت با ادامه بارش ها، حجم مخزن سد مهاباد افزایش چشمگیری داشته و اکنون ٤٢ میلیون ذخیره برفی در شهرستان وجود دارد.

مدیر امور آب مهاباد گفت: هم اکنون حجم آب مخزن دریاچه سد مهاباد به ١٧٢.٦٣ میلیون متر مکعب رسیده است که این مقدار در مدت مشابه سال قبل 161.75 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

او افزود: امسال سد مهاباد ١١ میلیون متر مکعب افزایش حجم آب دارد و 20 میلیون متر مکعب تا پر شدن کامل سد باقی مانده است. لذا با توجه به بارش های آتی و ذخیره برفی، جهت جلوگیری از سرریز شدن، از امروز ششم فرودین، رهاسازی آب با دبی ٥ متر مکعب بر ثانیه انجام می شود.

جهین گفت: مقرر شده ٣٠ میلیون متر مکعب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود که این میزان به ورودی آب به سد بستگی دارد و در صورت کاهش ورودی میزان رهاسازی متوقف خواهد شد.

او در خصوص نحوه مصارف آب سد مهاباد نیز بیان کرد: برابر مصوبات شورای حفاظت آب استان امسال ١٠٥ میلیون متر مکعب جهت کشاورزی، ٢٢ میلیون متر مکعب برای شرب و ٣ میلیون مترمکعب هم برای صنعت در نظر گرفته شده و همچنین ٣٠ میلیون مترمکعب نیز برای محیط زیست و حق آبه تالاب ها اختصاص داده شده است.

جهین در پایان از شهروندان خواست به دلیل رهاسازی آب از اتراق در کنار مسیر رودخانه خودداری کنند.

گفتنی است؛ سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد، به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

کد خبر 29643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha