نفت کردستان عراق؛ نعمت یا مصیبت؟

سرویس جهان- اندیشکده امریکن اینترپرایز نوشت در حالی که انتظار می رفت نفت موجود در اقلیم کردستان عراق رفاه و امنیت را برای کوتاه به ارمغان بیاورد، بیش از ۲۰ میلیارد دلار بدهی برای ۶ میلیون جمعیت کرد به جای گذاشت.

به گزارش کردپرس، اندیشکده امریکن اینترپرایز در تحلیلی به بررسی پیامد وجود منابع نفتی برای اقلیم کردستان عراق و کرد های این منطقه پرداخته است.

این اندیشکده اقلیم کردستان عراق را بعد از سقوط رژیم صدام حسین یکی از با ثبات ترین و امن ترین مناطق عراق توصیف کرده است که زمینه را برای هجوم شرکت های بزرگ بین المللی از جمله شرکت‌های نفتی فراهم کرده است. اما این اندیشکده معتقد است سرمایه گذاری هنگفت شرکت های خارجی از جمله شرکت های نفتی در اقلیم کردستان عراق نه تنها برای کردها رفاه به همراه نداشت بلکه بدهی بزرگی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار بر دوش کردها گزارش است.

امریکن اینترپرایز بزرگترین عامل شکست اقلیم کردستان در ایجاد رفاه و امنیت برای کردهای این منطقه را حکومت طبقه‌ای فاسد بر این منطقه و تسلط احزاب حاکم و رهبران کرد بر منابع طبیعی از جمله نفت عنوان کرده است. این اندیشکده تاکید کرده است همه منابع صنعت و تجارت در اقلیم کردستان عراق انحصار طبقه خاص و عوامل زیر دست آنها قرار گرفته است که این مسئله دسترسی مردم کرد عادی را به منابع و تجارت کوتاه کرده است.

این اندیشکده آمریکایی یکی دیگر از عوامل شکست دولت اقلیم کردستان در ایجاد رفاه برای مردم را مسئله عدم مسئولیت پذیری از سویی رهبران این منطقه عنوان کرده است زیرا به نوشته امریکن اینترپرایز، طبقه حاکم هر کاری را که بخواهند و تمایل داشته باشند، انجام می دهد بدون اینکه بخواهد به کسی جواب پس بدهند و یا مسئولیت شکست‌های خود را بپذیرد.

این اندیشکده با اشاره به اینکه مقادیر زیادی از نفت و گاز اقلیم کردستان عراق استخراج و به فروش میرسد اما مردم عادی سهمی از آن می برند و در عین حال دولت اقلیم کردستان عراق بیش از ۲۰ میلیارد دلار بدهی دارد، دولت منطقه ای به رهبری کردهای عراق را یک تجربه شکست خورده توصیف کرده است که برای مردمش چیزی به جز ده ها میلیارد دلار بدهی به ارمغان نیاورده است.

کد خبر 29592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha