نمایشگاه آجرهای باستانی «قلایچی بوکان» در موزه ملی ایران

سرویس آذربایجان غربی- نمایشگاه آجرهای لعابدار بوکان متعلق به پادشاهی مانا ه قدمت 2800 سال در موزه ملی ایران افتتاح شد و تا پایین فرودین ماه سال آتی ادامه دارد.

به گزارش کردپرس، نمایشگاه آجرهای لعابدار مانایی بوکان، استردادی از سوئیس که شامل ۵۱ قطعه است، با حضور اعضای شورا و شهردار بوکان، سرپرست اداره کل موزه‌ها، رئیس کل موزه ملی ایران، کیم زیتسلر کاردار سفارت سوئیس در تهران در محل موزه ملی ایران افتتاح شد.

این نمایشگاه تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ به روی علاقه‌مندان در موزه ملی ایران باز خواهد بود. همچنین مقرر شده تا در هفته میراث‌فرهنگی برای برگزاری این نمایشگاه در بوکان هم برنامه ریزی لازم انجام بگیرد.

آجرهای لعابدار مانایی؛ متعلق به پادشاهی مانا به قدمت ٢٨٠٠ سال است که از محوطه قلایچی بوکان به دست آمده است. کاوش‌های علمی بقایای محوطه‌ای سیاسی- مذهبی را آشکار کرد که سنگ‌نبشته آن حکایت از تعلق این محوطه به پادشاهی مانا دارد.

در سال ۱۳۹۱ پس از وصول خبری مبنی بر در اختیار داشتن تعداد ۴۹ قطعه آجر لعاب‌دار متعلق به تپه قلایچی بوکان توسط خانواده‌ای ایرانی ساکن سوئیس و تمایل آن‌ها برای فروش، معاونت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل موزه‌ها و اداره‌کل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به تشکیل پرونده استرداد آجرهای لعاب‌دار قلایچی با ادله کارشناسی و طرح دعوی در مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی به کشور اقدام کرد.

تا اینکه در پاییز سال گذشته، ٤٩ قطعه از آجرهای لعاب‌دار منسوب به «قلایچی بوکان» که در اوایل انقلاب به‌شکل غیرمجاز از کشور خارج شده بود، پس از پیگیری‌های چند ساله معاونت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل حقوقی و امور بین‌الملل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دستگاه دیپلماسی کشور در اروپا به ایران بازگردانده شد.

به گزارش کردپرس، تعلق این مجموعه به فرهنگ ماناها در جنوب دریاچه اورمیه و مربوط به سده هشتم و هفتم پیش از میلاد که هم‌زمانی و مشابهت زیادی با نمونه‌های مکشوفه از محوطه‌های آشوری در بین‌النهرین دارند.

کارشناسان آجرهای لعاب‌دار قلایچی نشانگر پیشینه محلی هنر ایران در دوران پیش از هخامشی‌ها می دانند به نوعی می‌توان ریشه هنر آجرهای لعاب‌دار هخامنشی که در شوش و تخت جمشید به‌کار رفته است را در درون فلات ایران جستجو کرد.

مجموعه با‌ارزش آجرهای توقیفی در سوئیس دارای نقوش اسفنکس، بز کوهی، پرندگان شکاری، جانوران ترکیبی و نقوش گیاهی و هندسی است و اهمیت زیادی در مطالعه هنر و فرهنگ مانایی در اوایل هزاره اول قبل از میلاد دارد.

کد خبر 29168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha