استان‌های محروم در جذب بودجه‌های مصوب شده با چالش‌های اساسی مواجه هستند

سرویس ایلام - نماینده مردم استان ایلام در مجلس شوای اسلامی در جلسه شورای برنامه ریزی استان ضمن ارائه گزارشی از روند تصویب بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس، به برخی از ایرادات ساختاری بودجه نویسی در ایران اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سارا فلاحی گفت: گرچه تلاشهای زیادی شد که نظم ساختاری زیادی به نفع محرومان جامعه در بودجه ۱۴۰۱ داده شود اما لازمه انجام این تحولات داشتن زیرساختهای لازم و متناسب با این تغییرات است و نمی توان در چنین موارد کلان و مهمی به شکل رادیکالی برخورد کرد و انتظار داشت که به نتیجه مطلوب هم برسد که نمونه چالش برانگیز آن تلاش برای حذف ارز ترجیحی بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد سطح بندی بودجه به "سطح دستگاههای مادر"، "سطح دستگاههای وابسته به مادر" و "سطح برنامه "و گلوبال کردن بودجه است که در نتیجه آن، نماینده مجلس به جای اینکه صرفا با برنامه و بودجه برای جذب و اختصاص اعتبارات چانه بزند، باید با همه وزارتخانه ها چانه بزند که این کار باعث خواهد شد وزیری که از استیضاح می ترسد، به استانهای دارای تعداد بیشتر نمایندگان بهای بیشتری بدهد و این یک بی عدالتی مضاعف است و باعث می شود به نام تنظیم بودجه و نظم بخشی به ساختار آن، استانهایی مانند ایلام که دارای تعداد نمایندگان کمتری هستند با مشکل مواجه شوند.

وی ضمن ارائه گزارشی از روند تصویب بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ برای طرح جهش مسکن ۴۰ هزار میلیارد، برای مسکن محرومین ۵ هزار میلیارد تومان، ۳۵۶ همت برای کاهش فقر مطلق خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، ۳۳۲ میلیون یورو از محل بند ی تبصره ۱ برای محرومیت زدایی مناطق محروم ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل ۳ درصد نفت برای مناطق محروم در اختیار استان ها، اختصاص داده شده است و اینکه استان ایلام چه میزان از این اعتبارات را می تواند جذب کند به تلاش و چانه زنی مسئولان استان بستگی دارد.

نماینده ایلام ادامه داد: درباره حوزه محرومیت زدایی نیز در بودجه ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی افتاده اما مهم برای ایلام و استانهای مشابه این است که بتوانیم این اعتبارات را جذب کنیم و متاسفانه ما همیشه در مرحله جذب بودجه های مصوب شده دچار چالش های اساسی می شویم که برای رفع این مشکل همیشگی باید استاندار، مدیران کل و نمایندگان با هم اتحاد داشته باشند که بتوانند حداکثر ممکن از بودجه مصوب برای استان ایلام جذب نمایند.

وی به مشکل استان ایلام در استفاده از محل ۳ درصد نفت برای مناطق محروم اشاره و تاکید کرد: یک سوم این بودجه برای مناطق نفت خیز و دو سوم آن برای مناطق محروم است و گاهی برخی از مناطقی که اصلا نفت ندارند اما محروم هستند، به واسطه داشتن مولفه های جمعیتی و وسعت و... در مجلس چندین برابر استانی مثل ایلام که هم محروم است و هم دارای نفت و گاز است بودجه دریافت می کنند.

فلاحی گفت: در ایام بررسی بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق در کمیته امنیتی - دفاعی بودم و در این حوزه پیشنهادات خوبی داده و مصوب شد و بودجه ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی در بخشهای مختلف افزایش یافت و در کنار این وظیفه به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی، تلاش زیادی انجام دادیم که به عنوان نماینده مردم استان ایلام در کمیسیون تلفیق و همراهی با کمیته های آموزش و سلامت مصوبات خوبی در حوزه آموزش و سلامت نیز مصوب شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با اشاره به پیش بینی های لحاظ شده در بودجه از محل فروش نفت و همچنین بالارفتن قیمت نفت به خاطر تحولات اوکراین، شرط جذب بالای استانها از بودجه ۱۴۰۱ را فروش نفت و دریافت پول آن دانست و گفت: امیدواریم با درایت مذاکره کنندگان ما در وین،موانع حق فروش نفت ایران در مذاکرات برداشته شود و با دریافت پول آن بتوانیم به پیش بینی های خود در بودجه ۱۴۰۱ جامه عمل بپوشانیم.

وی با اشاره به دیدار مجمع نمایندگان استان و استاندار ایلام با رئیس جمهور گفت: در این جلسه چند نامه به رئیس جمهور دادم که یکی از این نامه ها مربوط به تحقق مصوبات سفر استانی ریاست جمهوری بود و ایشان در پاسخ به سازمان برنامه و بودجه برای تحقق این امر دستورات لازم را صادر کردند و این نامه ایشان همچنان در جریان است و به زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد. همچنین از رئیس جمهور خواسته شد که بودجه عمرانی ۱۴۰۰ استان ایلام را اختصاص صد در صدی بدهند که در این فقره نیز کار در جریان است و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر گردیده که پروژه های دارای اولویت استان مشخص بشود تا تخصیص لازم گرفته شود.

فلاحی افزود: پرداخت حق مزایای بازنشستگان مناطق جنگی، عملیاتی و امنیتی نیز یکی دیگر از مطالباتی بوده که از رئیس جمهور داشتم و ایشان دستور این تقاضا را نیز صادر کرده و برنامه و بودجه مکلف به اجرای آن است که این موضوع نیز در حال طی کردن مراحل اداری است.

نماینده مردم استان ایلام در مجلس یادآور شد: در بودجه ۱۴۰۱ برای اعضای هیات علمی تلاش زیادی شد که سقف حقوق برای آنها برداشته شود چرا که این مهم آنها را برای تلاش و ارتقای علمی خود و جامعه بی انگیزه می کند اما متاسفانه فضایی در مجلس شکل گرفت که اجازه داده نشد این موضوع جا بیفتد و باعث شد که به نام رفع تبعیض ها و حمایت از محرومین، انجام نشود.در حالی که حمایت از محرومین هیچ تضادی با حمایت از نخبگان و دانشگاهیان ندارد.متاسفانه تلاش برای معافیت مالیاتی فرهنگیان و پزشکان متخصص در مناطق محروم نتیجه بخش نبود.

او همچنین گفت: یکی از چالشهای بودجه نویسی در ایران این است که دولت و بخشهای مختلف وزارتخانه های آن، در ایام تصویب بودجه در مجلس، پیشنهادهایی را برای بهتر شدن بودجه خودشان مطرح می کنند و نماینده مردم به جای اصلاح بودجه و پیشنهادهای آن به نوعی دوباره پیشنهادات دولت را مطرح و از دولت در برابر دولت حمایت می کند! جالب است که مقامات ارشد وزارتخانه ها با این موضوع مخالف بودند و می گفتند که آنها به صورت گلوبال بودجه را به زیرمجموعه های خود اختصاص خواهند داد و از طرفی زیرمجموعه ها مدعی بودند که در این تقسیم اعتبار، عدالت لازم رعایت نشده است. لذا دولت مادامی که نتواند زیرمجموعه های خودش را مجاب کند که بودجه ارائه شده یک بودجه صحیح و عادلانه است، قطعا نخواهد توانست جامعه را نیز در این زمینه مجاب کند.

کد خبر 28988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha