روابط سودآور و گسترده اقلیم کردستان با کردهای سوریه

سرویس جهان- پژوهشگر مرکز تحلیل و تحقیق سیاسی عراق معتقد است میزان مبادلات اقتصادی میان اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه در سال به صدها میلیون دلار میرسد.

به گزارش کردپرس، محمد حسین، تحلیلگر اقتصادی و پژوهشگر اقتصاد انرژی معتقد است ایجاد گذرگاه های مرزی میان اقلیم کردستان و شمال و شمال شرق سوریه که تحت کنترل کرده‌هاست، فواید اقتصادی زیادی عاید اقلیم کردستان عراق کرده است.

او به نشریه عناب بلدی گفته است میزان مبادلات تجاری میان اقلیم کردستان و منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، از طریق گذرگاه سمالکا، منهای تجارت نفت روزانه حدود ۲ میلیون دلار است.

او از ایجاد تاسیسات نفتی توسط تجار و دولت اقلیم کردستان عراق در استان دهوک برای فراوری نفت قاچاق شده از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه خبر داد.

او با اشاره به باز شدن گذرگاه مرزی سمالکا با وجود ادامه اختلافات اقلیم کردستان و اداره خودگردان شمال سوریه گفت: این مسئله به خاطر سود فراوان مبادله تجاری اقلیم کردستان با منطقه خودگردان کردهای سوریه است.

محمدحسین تاکید کرد در واقع میزان واقعی مبادلات تجاری اقلیم کردستان با منطقه تحت کنترل کردهای سوریه روزانه ده‌ها میلیون دلار است.

این پژوهشگر عراقی درباره علت بسته شدن گاه و بیگاه گذرگاههای مرزی میان اقلیم کردستان و کردستان سوریه گفت: این اتفاقات به دلیل فشارهای بین المللی و طرفهایی است که نیروهای کرد سوریه را وابسته به پ.ک.ک می دانند.

کد خبر 28832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha