تشدید ناامنی و خشونت در مناطق تحت کنترل شورشیان سوری وابسته به ترکیه

سرویس جهان- المانیتور نوشت: موج ترور در مناطق تحت کنترل شورشیان سوریه وابسته به ترکیه، منعکس کننده شکست جناح های مخالف تحت حمایت ترکیه در تامین امنیت منطقه در شمال سوریه است. در همین حال، اعضای آنها به دلیل چشم بستن بر قاچاق از مناطق تحت کنترل دولت و کردها به تسهیل کردن این عملیاتها متهم شده اند.

به گزارش کردپرس، الماینتور در گزارشی از تشدید خشونت و ناامنی در مناطقه شمال و شمال غرب سوریه خبر داد که تحت کنترل شورشیان و ابسته به ترکیه است. در ادامه آمده است شهروندان مناطق تحت کنترل ارتش آزاد سوریه در شمال سوریه در هفته‌های گذشته در بحبوحه بمباران‌های مکرر مناطق مسکونی، بازارها و محله‌ها در ترس و واهمه به سر برده اند. این انفجارها اخیراً شدیدتر شده و عمدتاً رهبران ارتش آزاد سوریه تحت حمایت ترکیه را هدف قرار داده است.

اخیراً در روز 22 فوریه، محمد مصطفی الحسین، رهبر الجبهه الشامیه (جبهه شام) وابسته به ارتش آزاد سوریه، در حمله خودروی بمب گذاری شده در شهر اعزاز کشته شد. پلیس نظامی این منطقه پس از انفجار، یک خودروی بمب گذاری شده دیگر را در کمپ ایمان واقع در شمال شهر اعزاز کشف و خنثی کرد.

پیش از این نیز دو تن از رهبران هنگ سوم وابسته به ارتش آزاد در حوادث جداگانه کشته شده بودند. بمبی که در خودروی محمد عبدالناصر الصیداوی در الباب کار گذاشته شده بود او را در 17 فوریه کشت. روز بعد نیز خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی یک ایستگاه نظامی در قلب شهر الباب منفجر شد و فادی حسین الخطیب، افسر روابط عمومی تیپ های سقور الشام را کشت.

تعدادی از بمب گذاریها در ماه ژانویه چندین بخش از حومه حلب را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن سربازان و غیرنظامیان شد. بمب گذاری انتحاری در 13 ژانویه، سه نفر را در مرکز شهر الباب زخمی کرد و اندکی پس از آن انفجاری در شهر عفرین در شمال حلب رخ داد. این حملات همزمان تنها چند ساعت پس از آن انجام شد که یک بمب دست ساز یک خودروی پلیس نظامی را در شهر اعزاز هدف قرار داد.

مصطفی برو، رئیس اتاق عملیات عظم- متشکل از تعدادی از گروه‌های ارتش آزاد سوریه تحت حمایت ترکیه- به المانیتور گفت: «ما در حال اجرای یک سری اقدامات برای کنترل هسته‌هایی هستیم که در پشت حملات در شمال سوریه هستند. در نتیجه بمبگذاری ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این هسته ها مواد منفجره را از طریق مسیرهای قاچاق از مناطق تحت کنترل دولت و نیروهای سوریه دموکراتیک وارد می کنند. ما در حال حاضر برای کنترل این مسیرها تلاش می کنیم از ورود این سلول ها به مناطق تحت کنترل خود جلوگیری کنیم».

حسن الاسمر، روزنامه نگار ساکن شهر الباب، به المانیتور گفت: « اگرچه همه افراد در ایست بازرسی های پلیس مدنی، امنیت عمومی و پلیس نظامی جستجو می شوند، ساکنان شهر با بمب های دست ساز و گلوله های واقعی هدف قرار می گیرند. نبود امنیت بر منطقه تأثیر منفی می گذارد. حتی اهالی رسانه از ترور شدن خود بیم دارند زیرا در گذشته چندین حادثه برای اهالی رسانه اتفاق افتاده است. تدابیر امنیتی اتخاذ شده برای حفاظت از ساکنان منطقه کافی نیست.»

فایز الاسمر، تحلیلگر نظامی و کارشناس استراتژیک، نسبت به وقوع ترورها در شمال غرب سوریه که نشان دهنده عدم وجود امنیت در این منطقه است، هشدار داد. او به المانیتور گفت که برای محدود کردن این عملیات باید اقدامات پیشگیرانه از جمله بررسی خودرو قبل از سوار شدن افراد، نصب دوربین‌های نظارتی در مجاورت مقرهای جناح ها و خانه‌های رهبران و کاهش نقاط کور، انجام شود.

وی همچنین از مقامات ذی‌ربط خواست تا برای بهبود وضعیت اقداماتی مانند کنترل وضعیت امنیتی، کنترل مرزها، تقویت تدابیر امنیتی در مقرهای نظامی، آگاهی از موقعیت اجتماعی شخصیت‌های برجسته در صورت سکونت در مجتمع‌های مسکونی، تعویض خودروی مقامات و نیز خودداری از تردد در یک مسیر مشخص را مد نظر قرار دهند.

اگرچه هیچ گروهی مسئولیت حملات در این منطقه را بر عهده نگرفته است، اما مقامات تعدادی از افراد متهم به دست داشتن در این حملات را که به نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها وابسته هستند، دستگیر کرده است.

در همین حال، اتهاماتی علیه پلیس نظامی و غیرنظامی و همچنین جناح های ارتش آزاد که مسئولیت امنیت منطقه را بر عهده دارند، مطرح شده است.

یکی از فعالان رسانه ای ساکن شهر اعزاز، اعضا و رهبران ارتش آزاد را به تبانی با هسته های وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه که بمب گذاری را در این منطقه انجام می دهند، متهم کرد. او که به دلیل نگرانی‌های امنیتی خواست نامش فاش نشود، به المانیتور گفت: «تمامی خروجی‌های مرز زمینی با این مناطق بسته است و گشت‌ها و ایست‌های بازرسی در امتداد خط اتصال این دو منطقه وجود دارد. این پاسگاه‌ها می‌دانند چه کسانی از مسیرهای قاچاق وارد منطقه می‌شوند و حتی از پولی که فرد وارد کننده مواد قاچاق به فرد قاچاقچی می‌پردازد تا وارد منطقه شود، سهمی می‌گیرند. برای آنها مهم نیست که این شخص کیست یا چه چیزی در سر دارد. این افراد به نیروهای SDF اجازه می‌دهند تا از برخی افراد برای تغییر وضعیت امنیتی منطقه استفاده کنند.»

فاضل عبدالغنی، مدیر شبکه حقوق بشر سوریه، در گفت وگو با المانیتور، شکست در حفاظت از غیرنظامیان در این مناطق را به فقدان وجود عاملی نسبت داد که به مسئولین پاسخو باشد. نیروهایی که کنترل منطقه در دست آنهاست باید تحقیقات محلی را برای یافتن اینکه چه کسی مسئول نقض امنیتی منجر به بمب گذاری یا ترور بوده و چگونه این اتفاقات رخ داده، انجام دهند و نتایج تحقیقات را منتشر کنند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای عامل تامین امنیت این مناطق با متهم کردن سایر طرف‌ها به هدف قرار دادن امنیت و ثبات منطقه، بمب‌گذاری‌ها را توجیه می‌کنند و فقط بیانیه‌هایی در محکومیت این حادثه صادر می‌کنند که نشان می‌دهد به جان مردم اهمیتی نمی‌دهند. آنها مسئول اصلی کشتار این افراد به حساب می آیند زیرا اقدامات امنیتی جدی انجام نداده و دست اندرکاران این عملیات ها را پاسخگو نمی دانند. این مسئله نشان دهنده ضعف عامل قضایی در مقابل مجری دستورات در منطقه است و نشان می دهد که فساد در این نهادها بیداد می کند».

علاوه بر این، ساکنان شمال غرب سوریه از شرایط سخت اقتصادی و معیشتی در کنار گلوله باران های گاه به گاه دولت سوریه و روسیه و همچنین نیروهای دموکراتیک سوریه رنج می برند.

کد خبر 28590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha