هدف ترکیه از ایجاد بحران آب، ناامن کردن شمال سوریه است

سرویس سوریه- یک روزنامه‌نگار سوری گفت: ترکیه بدنبال ایجاد بحران آب برای ناامن سازی در شمال سوریه است و می‌خواهد مردم را علیه اداره خودگردان بشوراند.

جمعه محمد روزنامه‌نگار و تحلیلگر میدانی در کُردستان سوریه در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به تداوم سیاست‌های ترکیه در کاهش سهم آب ورودی رود فرات به داخل خاک سوریه، گفت: یکسال است که ترکیه سیاست قطع آب فرات را اجرایی کرده است و هنوز این سیاست ادامه دارد و چیزی تغییر نکرده است و ذخایر آب در پشت سدها بصورت چشمگیری کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از تابستان قدری حجم آب افزایش یافته اما به اندازه واقعی و توافق شده که در کنوانسیون‌ها آمده است، نیست، لذا این بحران همچنان ادامه دارد و سوای از آن مسئله کمبود برق ناشی از کار نکردن توربین‌های سدها برای تولید الکتریسیته یکی دیگر از مشکلات است.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ ساعت در شبانه‌روز برق در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این مشکلات فراوانی هم‌ برای مردم و هم‌ برای صنایع ایجاد نموده است.

وی تصریح کرد: بدلیل کم آبی، کشاورزان با مشکلات فراوانی روبرو هستند. آب کشاورزان از رود فرات تامین می‌شود و بسبب پایین آمده سطح‌ آب ،کشاورزان نیز قادر به کشت‌ نیستند.

محمد درباره وضعیت بارش‌های امسال در کُردستان‌ سوریه و شمال سوریه گفت: بارندگی‌ها امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و برخی می‌گویند در پنجاه سال گذشته این‌ مسئله بی‌سابقه بوده است. کشاورزانی که زمین‌های آنان در نزدیکی فرات قرار دارد، نیازمند آبیاری زمین‌های خود توسط این رود هستند اما کاهش سطح آب این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد.

این‌ روزنامه‌نگار افزود: احتمال دارد که بدلیل آب شدن‌ برف‌ها و افزایش فشار آب، ترکیه اجازه ورود مقدار بیشتر از آب به کُردستان‌سوریه را بدهد اما بنا به قرارداد امضا شده میان ترکیه و سوریه و عراق مبنی بر ورود ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه به شمال سوریه رفتار نمی‌کند و این‌ مقدار به کمتر از ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است.

وی تصریح کرد: ترکیه از این‌ مسئله بعنوان‌ سلاحی در برابر مردم شمال سوریه و عراق استفاده می‌کند و می‌خواهد مردم‌‌ را علیه اداره خودگردان‌ بشوراند.

کد خبر 28365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha