بحران جدی آب در مناطق کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- اندیشکده شورای آتلانتیک از بروز جدی بحران آب در سوریه بویژه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خبر داد.

به گزارش کردپرس، اندیشکده شورای آتلانتیک در مقاله مفصلی نسبت به پیامدهای خشکسالی و کمبود آب در سوریه، به ویژه مناطق تحت کنترل کردها این کشور هشدار داده است.

در این گزارش آمده است سه سد مهم سوریه از جمله طبقه و تشرین با کاهش شدید حجم آب روبرو شده اند. این مسئله باعث کاهش قابل توجه تولید برق و محصولات کشاورزی شده است.

بر اساس تحقیقی که دو پژوهشگر این موسسه انجام داده اند کمبود آب و کاهش حجم ذخایر این سدها باعث شده است بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمینهای حاصلخیز قابل کشت نباشد. یکی از پیامدهای کمبود شدید آب، قابل برداشت نبودن ۸۰ درصد محصولات کشاورزی بوده است.

این موسسه مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را از این لحاظ بحرانی تر توصیف کرده است زیرا بر اساس تحقیق این موسسه، نزدیک به ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در استان حسکه تحت کنترل کردها ک۶ به سبد غذای سوریه معروف است، در سال گذشته قابل برداشت نبوده است.

شورای آتلانتیک یکی از عوامل کاهش سطح آب در سدهای احداث شده بر روی رودخانه فرات را رها نشدن کافی میزان آب این رودخانه از سوی ترکیه عنوان کرده است. این مسئله بیشتر به دلیل تنش ها میان ترکیه و کردهای سوریه بوده است.

کمبود آب هم در بخش کشاورزی و هم در بخش آب شرب کاملاً جدی و نگران کننده توصیف شده است. اندیشکده شورای آتلانتیک هشدار داده است این مسئله می‌تواند ضمن ایجاد بحران جدی، زمینه ی کوچه گسترده کشاورزان مناطق حاصلخیز از نظر کشاورزی را فراهم کند.

کد خبر 28226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha