بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق درباره عفو یک قاچاقچی مواد مخدر

سرویس عراق و اقلیم کردستان - دفتر ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه ای درباره صدور عفو پسر استاندار سابق نجف پس از چهار سال حبس توضیح داد و اعلام کرد درباره عفو مذکور تحقیق خواهد کرد. "جواد لؤی جواد" پسر استاندار سابق نجف است که به اتهام قاچاق مواد مخدر در سال 2018 به حبس ابد محکوم شده است.

به گزارش کرد پرس به نقل از رسانه های عراق، در بیانیه دفتر ریاست جمهوری این کشور آمده است: شبکه های اجتماعی تصویر حکم شماره دو ریاست جمهوری صادره به تاریخ 10/01/2022 مبنی بر عفو زندانی "جواد لؤی جواد" را منتشر کردند. لازم به ذکر است که دستور آزادی نامبرده براساس پیشنهاد وارده به ریاست جمهوری با استناد به نامه شماره (ق/ 2 / 3 / 106 / 42 /61) در تاریخ 5 / 1 / 2022 از سوی دبیرخانه هیأت وزیران صادر شده است و ریاست جمهوری، دستورهای عفو محکومان را براساس سازوکارهای قانونی مشخصی و مستند به بند الف از اصل 73 قانون اساسی صادر می کند.

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور دستور تدقیق و تحقیق فوری برای اطلاع از مقدمات صدور دستور آزادی را صادر کرده و هرگونه اشکال قانونی ناشی از آن مورد بررسی و حل قرار خواهد گرفت و نتایج در سریع ترین زمان ممکن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

بیانیه دفتر برهم صالح همچنین تأکید کرده است: رئیس جمهور در زمینه مقابله جدی با قاچاق و توزیع مواد مخدر و محکومان جرایم آن، هرگز مماشات نخواهد کرد. زیرا این جرم، امنیت، ثبات و سلامتی جامعه را هدف گرفته است.

یادآور می شود برهم صالح اخیرا با صدور فرمانی، "جواد لؤی جواد" پسر استاندار سابق نجف را که به اتهام قاچاق مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده بود مورد عفو قرار داده است. در دستور برهم صالح، بقیه محکومیت نامبرده مورد عفو قرار گرفته است.

جواد لؤی جواد در ابتدای سال 2018 در رأس یک شبکه سه نفره قاچاق مواد مخدر در منطقه البیاع در حومه جنوبی بغداد بازداشت شد.

رسانه های عراق گزارش داده اند پسر استاندار سابق نجف، یک هفته بعد از صدور فرمان عفو برهم صالح، آزاد شد. هنوز معلوم نیست بین آزادی این قاچاقچی مواد مخدر و استعفای پدرش از پست استانداری نجف، تنها دو هفته قبل از صدور حکم مذکور، ارتباطی وجود دارد یا خیر. "لؤی جواد الیاسری" در 24 دسامبر سال 2021 به طور ناگهانی و به دلیل "مورد توهین واقع شدن" از منصب استانداری نجف استعفا داد.

صدور حکم عفو این محکوم به جرایم مواد مخدر، باعث انتقاد فراوان از اقدام برهم صالح شده است و کاربران شبکه های اجتماعی وی را به حمایت از جریانات قدرت و شبکه های جرایم سازمان یافته متهم کرده اند.

کد خبر 28178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha