افزایش نفوذ داعش در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- داعش با تطمیع و ارعاب ساکنان مناطق تحت کنترل کردهای سوریه توانسته است تحرکات نیروهای کرد را رصد کرده و برنامه‌های خود را برای افزایش نفوذ در این مناطق اجرا کند.

به گزارش کردپرس، حمله ژانویه ۲۰۲۲ داعش به زندان تحت کنترل کردها در سوریه نزدیک به ۵۰۰ تن تلفات داشت. روزنامه واشنگتن پست امروز در گزارشی هشدار داد ممکن است شاهد حملات بیشتری از این نوع باشیم.

این روزنامه علت چنین حملاتی را قدرت گرفتن هسته‌های مخفی داعش در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه دانست که تقریباً می توانند به صورت مستقل عملیات هایی را علیه نیروهای کرد سوریه انجام دهند.

مظلوم کوبانی، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه این روزنامه گفته است هسته های مخفی داعش از مناطق مختلفی وارد منطقه تحت کنترل اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه می شوند. آنها شگردهایی برای پیشبرد حملات خود دارند. برای مثال، زمانی که می‌خواهند به زندانی حمله کنند مردم را در مناطق اطراف آن پراکنده می کنند تا آشوب ایجاد شود.

داعش همچنین با استفاده از فقر موجود در این مناطق اقدام به استخدام مخبر از میان ساکنان این مناطق کرده است تا تحرکات نیروهای کرد را به این گروه تروریستی و ستیزه جو گزارش کنند. داعش کسانی را که باید با آن همکاری نمی کنند مورد تهدید و ارعاب قرار داده و در مواردی آنها را به قتل می رساند.

آقای گرگوری واترز، پژوهشگر موسسه خاورمیانه نیز اشاره کرده است که داعش قبلاً برخی نیروهای خود را به مناطق مرکزی سوریه منتقل کرده بود و پس از آموزش و مهیا کردن آنها اکنون از آنها برای حمله به نیروهای کرد استفاده می کند. مظلوم کوبانی و دیگر مقامات ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه نیز می گویند به نظر می رسد آنهایی که به زندان حسکه حمله کردند زمانی را در کمپهای تحت کنترل داعش در مرکز سوریه گذرانده و سپس به مناطق تحت کنترل کردها منتقل شده بودند.

آقای واترز معتقد است داعش نسبت به چند سال گذشته توانایی خود را برای انجام عملیات پیچیده به ویژه در منطقه تحت کنترل کردها افزایش داده است. حسن حسن، پژوهشگر مسائل سوریه به مجله نیو لاینز گفته است داعش نسبت به گذشته تضعیف شده اما به این معنی نیست که نمیتواند عملیات خطرناک انجام دهد.

دارین خلیفه، تحلیلگر مسائل سوریه در گروه بین المللی بحران نارضایتی اعراب مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را نیز از جمله عوامل تضعیف نیروهای کرد در مقابل داعش دانسته است. او به واشنگتن پست گفت داعش از این مسئله برای همراه کردن اعراب با خود استفاده کرده است.

کد خبر 28092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha