خشکسالی و جنگ منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را تهدید می کند

سرویس جهان- روزنامه نیویورک تایمز تقابلات تحمیل شده بر اداره خودگردان سوریه بویژه از سوی ترکیه و داعش، در کنار خشکسالی را از جمله عوامل ایجاد فقر و خطر از بین رفتن منطقه ای دانسته که به سبد غذای سوریه معروف است.

به گزارش کردپرس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به ادامه تقابل و درگیری میان نیروهای کرد سوریه و ارتش ترکیه از یک سو و نیروهای کرد با جنگجویان داعشی از سوی دیگر، از بدتر شدن وضعیت معیشت مردم شمال شرق سوریه به دلیل ادامه این درگیری ها، در کنار خشکسالی و کاهش محصولات زراعی به دلیل محروم شدن مزارع شمال شرق سوریه از آب رودها توسط ترکیه خبر داده است.

این روزنامه در بیان شدت کمبودها و کاهش شدید محصولات کشاورزی مانند گندم نوشت: در مراکز پخت نان در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، برای جلوگیری از قطعی نان، آرد گندم با آرد ذرت مخلوط می شود و این وضعیت جدیدی است که مردم از چهارماه پیش با آن روبه رو شده اند.

نیویورک تایمز درباره علت کمبود آرد و گندم در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه نوشت: اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه که در تامین منابع مالی خود به دولت مرکزی سوریه وابسته است، بیشتر گندم تولید شده در این مناطق را به دولت مرکزی می فروشد و مقدار کمی از آن را برای مردم منطقه تحت کنترل خود کنار می گذارد. این کمبودها در کنار ادامه تقابل با جنگجویان داعشی و تهدیدهای ترکیه، بی ثباتی در این منطقه را به اوج رسانده است.

نیویورک تایمز با اشاره به کاهش قابل ملاحظه جریان آب رودهایی مانند فرات و خابور در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، تغییرات آب و هوایی و خشکسالی را تنها عامل بوجود آمدن این مصیبت نمی داند بلکه اشاره می کند که ترکیه به بستن جریان آب رودها به روی کردهای سوریه متهم است هرچند این کشور این اتهام را رد می کند و عوامل دیگری را سبب کاهش سطح آب مناطق تحت کنترل کردهای سوریه می داند.

این روزنامه به نقل از کشاورزان منطقه گزارش داد 70 درصد کشاورزان شهر شدادی، در 70 کیلومتری شهر حسکه، که رود خابور از میان آن می گذرد و برای تامین آب کشاورزی منطقه نقش حیاتی دارد، این منطقه را ترک کرده اند زیرا کاشت محصولات کشاورزی هزینه بیشتری به دلیل بالا رفتن قیمت گازوئیل و پایین رفتن سطح آب دارد.

منطقه تحت کنترل کردهای سوریه همچنین یکی از مناطق پررونق از نظر دامداری عنوان شده است اما بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، خشکسالی و محدود شدن سطح آب رودها به روی این منطقه از سوی ترکیه، این صنعت را نیز با خطر جدی روبه رو کرده است. بر اساس اظهارات دامداران این منطقه، به دلیل کمبود علوفه و خطر از بین رفتن دامها، دامداران مجبور شده اند دامه های خود را به یک سوم قیمت به فروش برسانند. این امر به معنی نابودی دامداری و کوچ فزاینده دامداران از منطقه توصیف شده است.

بر اساس این گزارش، منطقه پرمحصول استان حسکه که قبلا به عنوان سبد نان سوریه شهرت داشت، اکنون در حال تبدیل شدن به منطقه ای بی آب و سرزمین لم یزرعی است که احتمال تشدید بی ثباتی در آن، به دلیل محاصره شدن توسط ترکیه، خشکسالی، ادامه تنش و درگیری و نیز تحریم های آمریکا علیه سوریه بسیار زیاد است.

کد خبر 27775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha