تکذیب توافق دولت مالکی با اقلیم کردستان درباره صادرات نفت توسط اربیل

سرویس عراق و اقلیم کردستان - دفتر نوری مالکی نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون، وجود هر گونه توافق درباره صادرات نفت در اقلیم کردستان را تکذیب کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از السومریه نیوز، دفتر نوری مالکی با صدور بیانیه ای تأکید کرد: اخیرا یک ویدئوی تقطیع شده از اظهارات جلال طالبانی رئیس جمهور فقید عراق منتشر شده است که در آن نامبرده از وجود توافقی بین دولت نوری مالکی و دولت اقیم کردستان صحبت می کند و می گوید براساس این توافق در صورت عدم تصویب قانون نفت و گاز تا ماه می 2007 (اردیبهشت 1386)، دولت اقلیم کردستان از حق بستن قرارداد با شرکت ها برای استخراج و صادرات نفت بدون دخالت دولت مرکزی برخوردار است.

در بیانیه دفتر نوری مالکی همچنین آمده است: هیچ گونه توافقی بین دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان در آن زمان وجود نداشته است و اظهارات رئیس جمهور فقید، پیشنهاد ارائه شده از سوی زلمای خلیل زاد سفیر آمریکا در بغداد با هدف حل بحران در آن زمان بود که رد شد. زیرا اقلیم کردستان، بخشی از حاکمیتی است که دارای قوانینی است که همگان از آن اطاعت می کنند و هیچ احدی حق مخالفت با آن را ندارد.

یادآور می شود اخیرا ویدئویی از جلال طالبانی رئیس جمهور اسبق عراق منتشر و گفته شده است نامبرده در مراسم آغاز صادرات نفت از اقلیم کردستان از وجود توافقی بین بغداد و اربیل درباره استخراج و فروش نفت توسط دولت اقلیم کردستان پرده برمی دارد و می گوید: براساس یک بند از این توافق، در صورتی که قانونی تا ماه می 2007 (اردیبهشت 1386) قانون نفت و گاز در مجلس عراق تصویب نشود دولت اقلیم کردستان از حق امضای قراردادهای نفتی و گازی براساس قوانین و بخشنامه ها برخوردار است.

کد خبر 27742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha