مقدار درآمد و صادرات نفت عراق در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ رسانه خبری دراو میدیا در گزارشی با استناد به آمار و اطلاعات وزارت اقتصاد و دارایی عرابق به بررسی میزان درآمد حاصل از فروش و صادرات نفت عراق در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی پرداخته است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراومیدیا، براساس آمارها وزارت نفت عراق در چهارماه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۴۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت را از طریق کمپانی «سومو» به فروش رسانده است حدود ۴۰۵ میلیون و ۸۱۰ هزار بشکه از آن که معادل  ۹۸.۶% تولید میادین مرکزی و جنوب عراق بوده است.

درآمد حاصل از فروش نفت برای وزارت اقتصاد و دارایی در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۳۸ هزار میلیارد و ۲۶ میلیارد دینار بوده است که معادل ۸۹% از مجموع کل دراَمد این وزارتخانه می‌باشد.

الف: مقدار نفت صادراتی عراق در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴

براساس آمارهای وزارتخانه نفت عراق (جدول و چارت شماره ۱) شرکت بازاریابی نفت عراق «سومو» در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۴ مقدار ۴۱۱ میلیون و ۵۹۹ هزار بشکه و ۶۰۵ بشکه نفت از طریق این شرکت به فروش رسانده است، ۴۰۵ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۸۹۷ بشکه از این مقدار محصول میادین نفتی مرکزی و جنوبی عراق بوده است معادل ۹۸.۲%  و یک میلیون و ۸۱۰ هزار و ۴۹۱ بشکه از آن محصول میادین نفتی شمال بوده است که به صورت تانکرهای حمل نفت به اردن صادر شده است و ۳ میلیون ۹۷۹ هزار و ۲۱۷ بشکه به میدان گیاره صادر شده است.

اگر به این آمارها دقیقتر و براساس ماههای سال به آنها نگاه کنیم مقدار نفت صادراتی عراق این گونه خواهد بود:

  1. مقدار نفت صادر شده عراق در ماه دسامبر سال ۲۰۲۴

بر اساس آمارهای وزارت نفت عراق در ماه دسامبر سال جاری ۱۰۳ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۴۳۹ بشکه نفت از طریق شرکت سومو به فروش رفته است. یعنی در مجموع به طور متوسط روزانه ۳ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۹۸۲ بشکه نفت فروخته شده است.

  1. مقدار صادرات نفت عراق در ماه فوریه

بر اساس همین آمارها در ماه فوریه سال جاری مقدار ۹۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۱۱ بشکه نفت از طریق شرکت سومو فروخته شده است یعنی در مجموع به طور متوسط روزانه ۳ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۲۱۸ بشکه می‌باشد.

  1. مقدار نفت صادر شده عراق در ماه مارس سال ۲۰۲۴

با استناد به آمار و اطلاعات وزارت نفت عراق در ماه مارس سال جاری مقدار ۱۰۶ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۳۸ بشکه نفت از طریق سومو به فروش رفته است یعنی در مجموع به طور متوسط روزانه ۳ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۹۶۹ بشکه نفت می‌باشد.

  1. مقدار صادرات نفت عراق درماه آوریل

بر اساس آمار و اطلاعات وزارت نفت عراق در ماه آوریل سال ۲۰۲۴ مقدار ۱۰۲ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۸۱۸ بشکه نفت از طریق شرکت سومو به فروش رفته است که به طور متوسط روزانه ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۸۹۴ بشکه می‌باشد.

مقدار درآمد و صادرات نفت عراق در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴

ب: میزان درآمد حاصل از فروش نفت عراق در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۴

با توجه با گزارشات وزارت اقتصاد و دارایی عراق که آخرین آن مربوط به ماه آوریل سال جاری میلادی است و در تاریخ ۹ ژوئن سال ۲۰۲۴ منتشر شده‌اند مجموع درآمد کل عراق اعم از درآمدهای نفتی و غیرنفتی ۴۲ هزار میلیارد و ۷۲۵میلیارد و ۴۰۹ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۵۱۱ دینار بوده است به طوری که ۳۸ هزار میلیارد و ۲۶ میلیارد و ۶۲۴ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۳۱ دینار معادل ۸۹.۲.% از محل درآمدهای نفتی حاصل شده است و ۴ هزار میلیارد و ۶۹۸ میلیارد و ۷۸۵ میلیون و ۹ هزار و ۴۸۰ دینار معادل ۱۰.۸% از محل درآمدهای غیر نفتی تامین شده است، در خصوص جزییات این چهار ماه دسامبر، فوریه، مارس و آوریل ۲۰۲۴ به جدول و نمودار شماره ۲ رجوع کنید.

مقدار درآمد و صادرات نفت عراق در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴

کد خبر 2771655

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha