سود توت فرنگی کردستان در جیب دلالان/۶۲ درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می شود

امروز کمتر کسی در کشور هست که نام توت فرنگی کردستان به گوشش نخورده باشد؛ طلای سرخی که در استانی مانند کردستان واقع شده اما به دلیل خام فروشی و نبود واحدهای فرآوری نتوانسته مردم این منطقه را از بیکاری نجات دهد، استانی که هر سال به طور معمول در صدر آمار بیکاری کشور قرار دارد.

به گزارش کردپرس، توت فرنگی محصولی پردرآمد و پربازده است که در بسیاری از خاک های کردستان قابل کشت است و یکی از ویژگی های خاص توت فرنگی، قابل کشت بودن آن در اراضی شیب دار است که غرب کردستان دارای اراضی شیب دار فراوانی است که مستعد کشت این محصول هستند که مناطق هورامان مساعد برای تولید بوده و بیشتر زمین های آن به کشت این محصول اختصاص داده شده است.

کشاورزان نسبت به حمایت های جدی تر مسئولان در ارتباط با کشت و تولید توت فرنگی گلایه دارند و نداشتن جاده اصلی و بهسازی شده، نبود جاده بین مزارع، کمبود آب و نداشتن یخچال نگهداری برای محصول و عرضه محصول به دلالانی که توت فرنگی را با قیمت پایینی می خرند را از مشکلات اساسی خود عنوان می کنند.

از اواخر اردیبهشت ماه که برداشت توت فرنگی در کردستان آغاز می شود، به سختی خریدار خوب برای این محصول پیدا شده و توت فرنگی کاران زحمتکش به ناچار محصول خود را با حداقل قیمت به دلالان می فروشند و حاصل تلاش یک ساله آنها به تارج می رود.

توت فرنگی کاران کردستانی با وجود پیش بینی های به عمل آمده در خصوص برداشت خوب محصول، این روزها روزگار خوبی ندارند و سهم آنها از فروش این طلای سرخ، کمتر از درآمد دلالان بازار است.

۶۲ درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می شود

سود توت فرنگی کردستان در جیب دلالان/۶۲ درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می شود

استان کردستان قطب اصلی تولید محصول توت فرنگی در کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۶۲ درصد از توت فرنگی کشور در این استان تولید می شود؛ در حالی که در دهه ۸۰ بالغ بر ۸۵ درصد از توت فرنگی کشور در این استان تولید می شد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان پیش بینی می شود که امسال بیش از ۷۵ هزار تن توت فرنگی از سطح ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار از مزارع برداشت و وارد بازار مصرف شود.

در حالی که کشاورزان کردستانی سالهاست از لزوم توجه به ایجاد صنایع تبدیلی در راستای افزایش بهره وری محصول توت فرنگی خبر می دهند که وعده های سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در این زمینه در حد یک شعار باقیمانده و بالغ بر ۲ دهه است که وعده ایجاد صنایع تبدیلی مطرح شده و هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

محصول توت فرنگی کردستان علیرغم داشتن پتانسیل بالایی که برای توسعه بازار فروش به شیوه های مختلف در صنایع تبدیلی به صورت عرضه کالاهایی از قبیل مربا، مارمالاد، پودر، شربت، چیپس و غیره دارد؛ اما متاسفانه به دلیل عدم وجود صنایع فرآوری امکان افزایش ارزش افزوده از این محصول در کردستان فراهم نشده است.

بخش زیادی از توت فرنگی تولید شده کردستان به صورت تازه خوری مصرف می شود و بخش دیگر برای تبدیل به سایر فرآورده ها به کارخانه های صنایع تبدیلی در دیگر استان ها فرستاده می شود و از آنجایی که بازار توت فرنگی در دست دلالان است، ثبات قیمت در بازار نیز وجود نداشته و به دلیل این عدم ثبات قیمت، باغداران نمی دانند در ابتدای فصل برداشت محصول خود را بفروشند یا برای فصل پایان برداشت نگه دارند.

سود توت فرنگی کردستان در جیب دلالان

سود توت فرنگی کردستان در جیب دلالان/۶۲ درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می شود

یکی از توت فرنگی کاران کردستانی در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس می گوید، با توجه به اینکه هزینه تولید و برداشت توت فرنگی در کردستان بسیار بالا است، در سال بیش از نصف محصول ما در زمان برداشت خراب شده و دیگر قابلیت عرضه به بازار را ندارد.

علی محمدی نبود صنایع تبدیلی را یکی از مهمترین عواملی دانست که امکان برداشت به موقع این محصول را از بین برده؛ چرا که این میزان برداشت را نمی توان به صورت تازه خوری در بازار مصرف عرضه کرد.

به گفته وی دلالانی هستند که با کمترین قیمت ممکن محصول کشاورزان را خریداری کرده و با چندین برابر قیمت واقعی به مصرف کنندگان عرضه می کنند و همین مسئله باعث می شود که بسیاری از کشاورزان نتوانند محصول خود را به قیمت مناسب به فروش رسانده و حداقل بخشی از هزینه های خود را جبران کنند.

این کشاورز کردستانی ادامه داد که در بحث توزیع محصول به صورت خام فروشی نیز مشکل داریم چرا که نبود زیرساخت های لازم مانند سردخانه و جاده مناسب باعث می شود، تا بخشی از محصول برداشت شده از سر زمین تا بازار، خراب شود و یا اصلا به واسطه گرمای هوا کل محصول بگندد و در کنار جاده ناچار به تخلیه آن شویم.

صنایع تبدیلی مهمترین نیاز تولید توت فرنگی

سود توت فرنگی کردستان در جیب دلالان/۶۲ درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می شود

یکی دیگر از کشاورزان توت فرنگی کار استان کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار کرد پرس، با اشاره به اهمیت توجه به تولید این محصول در استان، گفت که در حال حاضر توت فرنگی مهمترین محصول کشاورزی در استان کردستان به شمار می رود و به همین دلیل باید مورد توجه ویژه ای نیز از سوی مسئولان قرار گیرد.

به گفته احمد فتحی در حال حاضر مشکل اصلی در حوزه توت فرنگی، چگونگی عرضه آن به بازار است و متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان کردستان بخش زیادی از آن به صورت تازه خوری به بازار عرضه می شود و سود آن نیز به جیب افراد واسطه می رود.

وی با بیان اینکه در صورت برنامه ریزی مناسب از سوی مسئولان می توان از محصول توت فرنگی بهره برداری بیشتری به عمل آورد، ادامه داد که اگر صنایع تبدیلی در استان کردستان وجود داشته باشند بخشی از این محصول راهی بازار شده و در نتیجه قیمت محصول خیلی کاهش پیدا نمی کند و این به نفع کشاورز است.

به نظر می رسد اگر به زودی در این رابطه اقدامی اساسی صورت نگیرد تولید ۷۵ هزار تنی کردستان به نصف و یا شاید به کمتر هم برسد و شاهد کم و کسری و مشکلاتی خواهیم بود که پیامدهای آن دامنگیر حوزه کشاورزی، اشتغال و مهاجرت های بی رویه روستاییان و کشاورزان به شهرها خواهد شد.

کد خبر 2771050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha